GPS-teknik kvalitetssäkrar skallgångar!

På initiativ av Missing People Sweden (MPS) har företaget North Tracker utvecklat ett IT stöd som kommer att användas i samband med skallgång och sökinsatser. Produkten är en s.k. GPS- spårsändare (kallas även Trackers) som kommer att användas av MPS:s patruller vid sökinsatsen.

Varje patrull förses med 2 st spårsändare, en vid vardera flankerna. När patrullen rör sig framåt registreras exakt position löpande, var man avsökt och därmed också områden som patrullen eventuellt missat.

"NorthTracker är glada över att få sponsra Missing People Sweden genom att designa och utveckla ett unikt gps-system som visar skallgångar i realtid. Det nya systemet delar också upp sökområden och visar historik för att möjliggöra analys enligt internationell polisiär standard. NorthTracker har även levererat de gps-spårsändare som patrullerna bär. Systemet ökar den operativa effektiviteten och säkerheten för personalen." säger Carl Bodegård, North Tracker AB.

Rolt Atterling MPS:
”Förutom styrkan att kunna se hur patrullerna rör sig under skallgången kommer vi också kunna skapa sökområden i realtid. Att skapa sökområden (segmentera) är annars ett tidsödande jobb som traditionellt sker med kartor och penna där man ritar ut områden för patrullerna att söka i. Med det nya IT stödet kommer vi inte bara att kunna följa patruller och segmentera utan också arkivera utförda sökinsatser. Andra fördelar är givetvis att vi plötsligt kan zooma in och ut för detaljer som inte är möjligt med en papperskarta”.

Kontaktpersoner:
North Tracker AB, Carl Bodegård mail carl.bodegard@northtracker.com,
mobilnummer 0707 60 39 54

Missing People Sweden, Rolf Atterling, mail rolf@missingpeople.se,
mobilnummer 0733 62 57 76

Vill du veta mer om Missing People Sweden - välkommen till www.missingpeople.se.

Vill du veta mer om North Tracker – välkommen till www.northtracker.com.

Göteborg 16 september 2013

Kommunikationsansvarig
Mobil 0705 83 45 55

Missing People Sweden är en ideell organisation som samordnar och genomför skallgångar av försvunna personer i Sverige. Vi har ett nära samarbete med anhöriga och polis och tar alltid poliskontakt innan vi lägger upp en efterlysning med MPS som avsändare.