Missing People Sweden har passerat 400.000!

En av framgångsfaktorerna för Missing People Sweden (MPS) är det genomslag MPS får när information om försvunna personer och kallelser till sökinsatser publiceras i Facebook.

MPS har nu i dagarna passerat 400.000 ”gilla-markeringar” (likes) vilket betyder att MPS vid varje inlägg har 100-tusentals följare och där en stor andel av dessa i sin tur väljer att dela inlägget till sina facebook-vänner.

Det innebär att en efterlysning och en kallelse till en sökinsats sprids med rekordfart till ofta över miljonen personer, d.v.s. till över 10% (!) av den svenska befolkningen!

De uppgifter som publiceras vid ett försvinnande är en bild på den försvunne, förnamn, signalement, datum för försvinnandet samt bostadsort. Anhöriga och Polis har i samtliga fall godkänt publiceringen. Vid sökinsatser lämnas information om aktuell dag och tidpunkt samt samlingsplats.

Möjligheten att kommentera och ställa frågor vid varje inlägg används flitigt. Sannorlikheten att MPS:s inlägg når en eller flera personer som har information om den försvunne ökar givetvis i takt med att flera tar del av informationen på Facebook. MPS har därför ett antal försvinnanden som uppklarats efter att tips har lämnats till Polisen efter att publiceringen har skett av efterlysningen, d.v.s. utan någon operativ insats har krävts.

Många väljer också att ställa frågor – ok att ansluta senare till skallgången, erbjudande eller förfrågningar om samåkning m.m. Andra uppmuntrar genom trevliga kommentarer. Företag/privatpersoner som önskar skänka mat, dryck, värme m.m. under insatsen skriver om sitt erbjudande…

Ett nyligen uppmärksammat ärende, och med ett underbart lyckligt slut, är den 2-åring som försvann i Dalarna. MPS arrangerade 2 sökinsatser den 13 september. Den första med start kl 01.00 och den andra med start 07.00. Det första inlägget i Facebook når 1.280.000 personer och det andra 1.540.000. Helt fantastiska siffror och som tveklöst bidragit till den framgångsrika insatsen!

Helena Svärd, ordförande i MPS: ”. "För oss är en ”gilla” inte bara någon som visar uppskattning - det är personer som aktivt hjälper oss att nå vårt mål. Vi tror att nyttan är en stor del i att vi lockar fler följare än alla andra ideella organisationer i Sverige, och är mycket tacksamma för alla som vill hjälpa oss."

Mer information hittar du på vår hemsida www.missingpeople.se eller https://www.facebook.com/MPSweden.

Göteborg 140929

mobil 0733626074