Missing People Sweden uppmärksammar de anhöriga

Den 22 maj genomför Missing People Sweden en manifestation över hela landet kallad Anhörigdagen. Det är en dag för att uppmärksamma alla de anhöriga som också drabbas när en person i deras närhet försvinner. Varje år anmäls över 7 000 personer som försvunna i Sverige, vilket påverkar lika många familjer, vänner och bekanta.

Missing People Sweden är en ideell förening som hjälper anhöriga och polis med att publicera efterlysningar och arrangera sökinsatser när människor försvinner. Vi finns här när samhällets resurser behöver förstärkning eller när resurserna inte räcker till och sökandet läggs ned. För de anhöriga blir vi då stödet och hoppet när det känns som mest ensamt och svårt.

Vi arbetar i 24 lokalavdelningar över hela landet och vi har över 240 utbildade frivilliga som stöttar de anhöriga och leder arbetet vid en sökinsats. Vi har också 42 000 personer i vårt skallgångsregister som snabbt kan ställa upp som sökare.

Under Anhörigdagen den 22 maj kommer vi att genomföra olika aktiveter runt om i landet för att uppmärksamma de anhörigas situation. Bland annat kommer vi att ha övningssök för nya sökare att prova på samt söka efter "cold cases”, dvs. fall där personer har varit försvunna under en längre period. Som anhörig är det en fruktansvärd situation att hamna i, att inte veta vad det var som hände eller att få ett avslut och kunna gå vidare.

För mer information gällande de lokala aktiviteterna, se vår kampanjsida www.anhorigdagen.se

För ytterligare information kontakta:
Ordförande Daniel Brodin, 073 600 86 60
Verksamhetschef Helene Brinkenfeldt, 073 362 58 51