Mister York flyttar i Kalmar - öppnar nytt mitt emot Max vid Guldfågeln

Report this content

Mister Yorks historia har sin startpunkt i Kalmar 2020 och företaget har sedan dess bedrivit verksamhet med sin första enhet vid Berga industriområde i Kalmar. Mycket har hänt under åren och man har växt ur sin egen kostym och beslutade därmed för att investera i en ny, större och förbättrad enhet. Nu har enheten landat i Kalmar och ett officiellt öppningsdatum är spikat för premiären: 22 augusti klockan 10.00.

Under åren har Mister Yorks enhet på franska vägen 1 i Kalmar ökat markant i omsättning och därmed också behovet av större lagringsutrymme, nya maskiner samt förbättrad kapacitet i drift samt planlösning. Vad som från början var en förlängning av ett simpelt food truck-koncept har med tiden växt sig större och försäljningen likaså. På franska vägen står en 15 kvm stor kvarleva från den tiden som nu dagligen har kämpat med att servera volymer som många stora restauranger gör. Skillnaden är att nämnda restauranger ofta är 20 ggr så stora i yta som enheten på franska vägen 1.

Nu har den nya uppgraderade enheten landat i Kalmar och ett officiellt datum är spikat för premiären: 22 augusti klockan 10.00 på Trångsundsvägen 20. Den nya enheten blir 45 kvm och med stora förändringar i design samt planlösning. Enheten kommer att bestå av den senaste containermodellen som Mister York tagit fram samt även Mister York Express, pick up-konceptet som återfinns på Mister York i Trelleborg, där kunder enkelt kan hämta upp sin förbeställda mat i en upphämtningslucka utan att behöva lämna bilen. Det enda man behöver göra är att lägga sin order online och därefter köra fram till pick up-luckan efter att SMS-notisen kommit att maten är klar.

Flytten av verksamheten från franska vägen till trångsundsvägen medför att den befintliga enheten i Berga kommer att behöva hålla stängt på måndag den 21 augusti för transportering av inventarier och övrig utrustning.

"Vi kommer att flytta bort till Hansa och Guldfågeln, vilket gör att vi automatiskt kommer lägga oss direkt bredvid Max som är en stor konkurrent som vi har respekt för. Detta tycker vi är kul då vi vill vara med och tävla på den etablerade fast food-marknaden. Tillsammans tror jag att vi kan dra mycket folk till området vilket kommer gynna båda parterna. Vi har vårt hjärta och våra rötter i Kalmar och har sedan dag ett haft ett stort stöd här bland våra kunder vilket också gör att vi tycker den här investeringen känns extra givande och det ska bli kul att få visa upp kalmarborna hur en modern Mister York-enhet ser ut! I mitten av juni togs det första spadtaget och det är nu mindre än en månad kvar till att vi slår upp portarna till Mister York 2.0 i Kalmar." säger Gustav Larsson, marknadsansvarig och medgrundare på Mister York.

Fakta:

-Placering: Trångsundsvägen 20 mitt emot Guldfågeln arena.
- Öppning 22 augusti 2023 klockan 10.00.
- Containerhus på 45 kvm med uteservering.
- Mister York Express med pick up-koncept.
- Fastighetsägare: P&E Fastighetspartner.

Gustav Larsson, presskontakt Mister York

gustav.larsson@misteryork.se

Mister York grundades under pandemin 2020 som en liten food truck med ambitionen att servera stans bästa smashburgare. Kärleken till maten är kvar men konceptet har utvecklats. Burgarkedjan har sedan 2021 expanderat kraftigt runt om i Sverige. Målet är nu att vara världens bästa burgarkedja. Vad detta innebär är att erbjuda den godaste burgaren på kvalitativa råvaror till ett rättvist pris och på kort tid. Mister York har bland annat varit med i Burgare-SM två gånger och blivit placerade både på en fjärde och andraplats med den produkt som man dagligen serverar ut till kund på restaurangerna. I januari 2023 så blev Mister York utsedda till Sveriges bästa burgarkedja av Burgerdudes som är världens största redaktion dedikerad till att recensera hamburgare. Kedjan har 14 restauranger i Sverige och sysselsätter cirka 250 medarbetare. Under 2023 ska Mister York öppna 12 nya restauranger runt om i landet. Mister York omsatte 50 miljoner SEK 2022 och har som mål att omsätta 200 miljoner under 2023.