Mister York kommer till Göteborg - etablerar sig i Stigs Center

MISTER YORK TILL GÖTEBORG

Nu står det klart att burgarkedjan Mister York kommer att öppna sin första enhet i Göteborg. Den snabbväxande kedjan har hittills satsat stort på att etablera sig i södra Sverige och etableringen i Göteborg blir den 15:e i ordningen. I samband med etableringen tar Mister York över den befintliga Sibyllarestaurangen vid Stigs Center längs E6. Lokalen kommer att omprofileras enligt Mister Yorks koncept.

Expansionen i Sverige fortsätter och nu ska Mister York etablera sig ytterligare på västkusten. Mister York har aktivt sökt efter ett läge i Göteborg och skrev i onsdags på papprerna för att förvärva Sibyllas restaurang belägen i Stigs Center. Restaurangen har en strategisk placering intill flera andra snabbmatsaktörer. E6 erbjuder stora flöden av bilar i samband med det välbesökta handelsområdet Bäckebol där IKEA finns, samtidigt som det finns många arbetande i området.

Mister York kommer att erbjuda gäster möjlighet att beställa både via Drive Thru, kiosker, direkt i mobilen/appen, i kassa eller få maten hemlevererad. Den stora bredden av leveransalternativ gör att kunden enkelt själv kan välja vilket sätt som passar i stunden.

”Göteborg är en stad vi länge tittat på då efterfrågan för fler enheter västerut har varit stor. Ryktet om våra burgare har spridit sig snabbt till närliggande städer där vi har öppnat. Vi har fört en dialog med Stigs Center under en längre tid och när möjligheten att ta över en befintlig Drive Thru-restaurang i området uppkom så valde vi att satsa. Detta är den tredje etableringen där vi tar över en befintlig Sibylla.

Vi är väldigt glada kring vilket gehör vårt koncept hittills fått på Västkusten, vårt nya koncept med sittplatser och Drive Thru visade sig verkligen uppskattas i Falkenberg där vi senast öppnat. Vi serverade över 1000 gäster per dag i genomsnitt i över 3 veckor på 18 personer i personalstyrkan, trycket gjorde att vi fick stänga ned restaurangen under 1 veckas tid för att hinna rekrytera mer personal vilket gjorde att vi mer än dubblade personalstyrkan. Denna gången vill vi vara mer förberedda, vi söker 60 nya medarbetare till vår första enhet i Göteborg.

Vi vill erbjuda kunden riktigt goda burgare i en snabbmatspaketering till ett schysst pris utan att tumma på vare sig väntetid eller kvalité. Våra smashburgare tillagas från grunden på färskt svenskt nötkött och av medarbetare som delar samma passion för burgare och bra service som vi gör. Våra medarbetare är det viktigaste vi har och vi ser fram emot att välkomna ett nytt team till Mister York i Göteborg inom kort. Hoppas vi ses!" säger Gustav Haglund, VD på Mister York.

Etableringen kommer att medföra närmare 60 nya arbetstillfällen som inkluderar allt från heltid och deltid till extrapersonal samt kväll och helgjobb. Restaurangen kommer att ligga på Importgatan 2-4, 422 46 Hisings Backa i Göteborg. Öppningen kommer att ske under hösten 2023.

Fakta:
- Öppning planeras till hösten 2023
- Restaurang om cirka 200 kvm med sammanlagt cirka 100 sittplatser invändigt och utvändigt
- Fastighetsägare: Stigs Center

Mister York grundades under pandemin 2020 som en liten food truck med ambitionen att servera stans bästa smashburgare. Mister York är idag en fast food kedja som expanderar kraftigt på den svenska marknaden. Målet är att vara världens bästa fast food kedja. Vad detta innebär är att erbjuda den godaste burgaren på kvalitativa råvaror till ett rättvist pris med korta väntetider för våra gäster. I januari 2023 så blev Mister York utsedda till Sveriges bästa burgarkedja av Burgerdudes som är världens största redaktion dedikerad till att recensera hamburgare. Kedjan har 14 aktiva restauranger i Sverige och sysselsätter närmare 250 medarbetare.

Presskontakt:

info@misteryork.se