Mister York öppnar i Flygstaden - Halmstad

Nu står det klart att burgarkedjan Mister York kommer att öppna sin andra enhet i Halmstad. Den snabbväxande kedjan har hittills satsat stort på att etablera sig i södra Sverige och etableringen i flygstaden blir den 15:e i ordningen.

Expansionen i Sverige fortsätter och nu ska Mister York etablera sig ytterligare på västkusten och i Halmstad. Enheten kommer att placeras i flygstaden på Kundvägen 10 i Halmstad, som är ett vältrafikerat område med myckel handel i omgivningen. Mister York har aktivt sökt efter ett strategiskt läge i staden som knyter ihop närheten till handelsområden, bostadsområden, bilburna kunder, hög tillgänglighet och starka flöden, och man tror att etableringen i Flygstaden kan bli ett starkt komplement till den befintliga etableringen på Stormgatan 6 i Halmstad som ligger på andra sidan av staden.

Enheten är byggd enligt Mister Yorks nya designkoncept och ambitionen är att gå mer mot fast food och take away genom lanseringen av Mister York Express. I praktiken innebär konceptet att förbeställda ordrar skickas ut till bilburna kunder i en lucka på kortsidan av containern i en pick up-line. Man gör sin beställning online och när man får ett SMS att maten är klar så kör man in i i linen och plockar enkelt sin mat direkt från luckan, utan att behöva lämna bilen. Detta i kombination med nya optimerade arbetssystem och ny utrustning i restaurangköket gör att enheten kommer att kunna leverera högre försäljningsvolym samtidigt som väntetiderna kortas ner. På befintliga Mister York-enheter så sker majoriteten av beställningar online vilket är anledningen till att man nu satsar alltmer på system för pre-order & pick up.

Konceptet är uppgraderat men man håller fast vid sina rötter att bygga enheterna på sjöfartscontainrar vilket gör Mister York unikt hållbara i sin byggnation. En sjöfartscontainer färdas en resa över atlanten innan den förbrukat sitt syfte och oftast blir ståendes. Genom att återbruka containrarna som restaurang-enheter bidrar Mister York till ett hållbarare samhälle samtidigt som man visuellt skapar en industriellt cool känsla i konceptet.

”I Halmstad har vi en befintlig enhet som ligger nära E6:an ute på Stormgatan 6. Vi har gjort bedömningen att Halmstad är en så pass stor stad både befolkningsmässigt men även geografiskt så att vi kan lansera enhet nummer två av vårt koncept i staden. Mycket kommer att kännas igen men det kommer också vara en hel del nytt med den nya enheten som vi är spända på att visa upp för halmstadsborna. Etableringen i Halmstad blir både större och modernare i sitt utseende både på utsidan såväl som insidan. Den största skillnaden är att vi nu också kommer att lansera Mister York Express i Halmstad, där kunder enkelt kan förbeställa online strax innan de anländer och sen plocka upp sin mat i en lucka, direkt från bilen! Lite som en drive-thru fast annorlunda.” säger Gustav Haglund, VD på Mister York.

Etableringen sker i samarbete med fastighetsföretaget LW förvaltning i Halmstad AB.

Något startdatum för öppningen är inte spikat än men man siktar på att öppna under sommaren 2023.

Restaurangen kommer att ligga på Kundvägen 10 i Halmstad och kommer ha öppet från 10.00 till 22.00 alla dagar i veckan. Etableringen kommer att medföra runt 30 nya arbetstillfällen som inkluderar allt från heltid och deltid till extrapersonal samt kväll och helgjobb.

Mister York grundades under pandemin 2020 som en liten food truck med ambitionen att servera stans bästa smashburgare. Street food-själen är kvar men konceptet har utvecklats. Hållbart återbrukade sjöfartscontainrar utgör grunden för en Mister York-enhet och burgarkedjan har sedan 2021 expanderat kraftigt runt om i Sverige. Målet är nu att vara världens bästa burgarkedja. Vad detta innebär är att erbjuda den godaste burgaren på kvalitativa råvaror till ett rättvist pris och på kort tid. Mister York har bland annat varit med i Burgare-SM två gånger och blivit placerade både på en fjärde och andraplats med den produkt som man dagligen serverar ut till kund på restaurangerna. I januari 2023 så blev Mister York utsedda till Sveriges bästa burgarkedja av Burgerdudes som är världens största redaktion dedikerad till att recensera hamburgare. Kedjan har 12 restauranger i Sverige och sysselsätter cirka 200 medarbetare. Under 2023 ska Mister York öppna 12 nya restauranger runt om i landet. Mister York omsatte 50 miljoner SEK 2022.