Storslagen premiär när Mister York invigdes på Sveaplan i Kalmar

Det var i slutet av förra sommaren som Mister York annonserade att man hade köpt upp det anrika gatuköket Olgas i centrala Kalmar för en nyetablering av Mister York-konceptet. Under torsdagen den 30 mars så slog Mister York upp portarna till sin tolfte enhet i ordningen och det dröjde inte länge innan rusningen av kunder satte igång.

Vid 11.00 så åkte den kolossalt stora saxen fram för att klippa röda bandet. Det hade redan då uppstått en köbildning av nyfikna och hungriga besökare i kassan. Mellan 11.00 och 12.00 så hade 200 burgare serverats på Sveaplan, inte minst till skolelever som var missnöjda med skolmaten den dagen. Så fortsatte det över helgen och fredagen blev den första dagen då man hade nattöppet till 05.00 på morgonen. Totalt serverades ca 4000 burgare på Kalmar Sveaplan under de första fyra dagarna och uppemot 6000 totalt på båda Kalmarenheterna.

"Vi hade en otrolig premiär som var storslagen på alla möjliga sätt! Aldrig någonsin tidigare har vi varit med om en premiär med så många bekanta ansikten bland besökarna. Vi fick ett varmt välkomnande från alla stamkunder som brukade besöka oss när vi var en liten food truck på Stortorget, bara 400 meter från Sveaplan där vi nu har öppnat. Det känns kul att i en viss bemärkelse få komma hem igen till punkten där allt startade år 2020, Kalmar city! Från premiären i torsdags och över helgen serverade vi totalt någonstans mellan 5000-6000 burgare vilket rent statistiskt är tio procent av Kalmars befolkning och det är ju helt otroligt när man tänker på det. Det är också extra speciellt att få göra allt detta i gamla Olgas gatukök som vi renoverat om och byggt ut. Vi vill vara nya generationens hamburgerkedja och på något sätt så blir det symboliskt väldigt passande att föra arvet vidare på samma plats men i ett annorlunda utförande." säger Gustav Larsson, medgrundare, marknadschef och presskontakt på Mister York.

Etableringen på Sveaplan är unik på flera sätt. Det är första gången som Mister York öppnar en enhet i en stad som man redan är verksam i. Mister York grundades år 2020 i Kalmar och har haft sin befintliga enhet i gång vid Berga industriområde i över två år. Det är första gången man etablerar sig i ett renodlat cityläge till skillnad från de befintliga handels och industriområdena man befinner sig i. Det är även första gången som man har gjort allt detta i ett helt nytt utförande, nämligen i en fast byggnation som man har renoverat om från ett gammalt gatukök. Mister Yorks elva tidigare enheter består av återbrukade sjöfartscontainrar som är ombyggda till fullskaliga restaurangkök. Mister York Sveaplan blir på så sätt ett intressant pilotprojekt för framtiden.

Mister York grundades under pandemin 2020 som en liten food truck med ambitionen att servera stans bästa smashburgare. Street food-själen är kvar men konceptet har utvecklats. Hållbart återbrukade sjöfartscontainrar utgör grunden för en Mister York-enhet och burgarkedjan har sedan 2021 expanderat kraftigt runt om i Sverige. Målet är nu att vara världens bästa burgarkedja. Vad detta innebär är att erbjuda den godaste burgaren på kvalitativa råvaror till ett rättvist pris och på kort tid. Mister York har bland annat varit med i Burgare-SM två gånger och blivit placerade både på en fjärde och andraplats med den produkt som man dagligen serverar ut till kund på restaurangerna. I januari 2023 så blev Mister York utsedda till Sveriges bästa burgarkedja av Burgerdudes som är världens största redaktion dedikerad till att recensera hamburgare. Kedjan har 10 restauranger i Sverige och sysselsätter cirka 120 medarbetare. Under 2023 ska Mister York öppna 12 nya restauranger runt om i landet. Mister York omsatte 50 miljoner SEK 2022.