Mitsubishi Motors startar med en nyutvecklad Pajero Evolution i Dakar-rallyt 2007

Report this content

Mitsubishi Motors Corp. och Mitsubishi Motor Sports, dotterbolaget för motorsport, har tillsammans utvecklat ett ny prototyp av Mitsubishi Pajero Evolution. Målet är helt enkelt att för tolfte gången och sjunde året i rad vinna världens tuffaste och mest ärofyllda rally — Dakar-rallyt — i januari 2007.

Den nya modellen, med kodnamnet MPR13, är helt i linje med riktlinjerna från FIA Super Produktion och har utvecklats i samklang med nya Mitsubishi Pajero som nyligen hade världspreminär på Paris Motor Show. Sedan 2002 har de båda bilarna utvecklats nära varandra, vilket märks både på utseendet och prestandamässigt. MPR13 innebär ett antal förändringar, inklusive viss ny design. Vikten på bilen har minskats och styvheten har förbättrats genom att den konventionella delramen har ersatts med ett helt nytt integrerat multilänksystem. Prestandan har också förbättrats genom att man har flyttat tunga delar såsom bränsletank och reservhjul till en lägre och mer central placering. Genom en sänkt och mer centrerad tyngd, tillsammans med en modifierad upphängning, kommer bilen både att bli lättare att manövrera och få en mer dynamisk stabilitet. Bränsletanken sitter nu placerad under förarsätet och kanter och framdörr har flyttats ner. För att dessa förändingar ska fungera, har nya Pajero Evolution fått måsvinge-dörrar. Nyligen gjorda tester visar goda resultat. Den förbättrade motorn som svarar ännu bättre, omfördelningen av vikter och förbättringar av bränsleinsprutningen har gett bilen ytterligare prestanda och skärpa. Utvecklingen av nya Pajero Evolution, eller MPR13, är ett resultat av ett nära samarbete mellan Okazaki R&D & Design i Japan och MMSP SAS of Pont de Vaux i Frankrike. Ytterligare finjusteringar kommer att göras på bilen och målet är enkelt: att åter, för tolfte gången och sjunde året i rad vinna det ärofyllda Dakar-rallyt i januari 2007. Nya Pajero Evolution kommer också att delta i UAE Desert Challenge, finalen i turnéringen FIA Cross-Country Rally World Cup, som startar i november och är en mycket viktig så kallad ”shakedown” i öknen inför Dakar-rallyt. Före Dakar-rallyt 2007, som startar i Lissabon den 5 januari, kommer nya Pajero Evolution att ha testats i Marocko som är en av de länder som Dakar-rallyt åker igenom. Den första Mitsubishi Pajero kom 1982. Mitsubishi började tävla i Dakar-rallyt säsongen efter, fyra år efter att rallyt genomfördes för första gången. Sedan dess har Mitsubishi Motors tagit till vara på den kunskap man fått genom att tävla i Dakar-rallyt och andra tuffa rallytävlingar för att ytterligare förbättra driftsäkerheten, tillförlitligheten och dymamiken även i gatuversionerna av bilarna i modellprogrammet. Den fjärde generationen av all-round-SUV lanserades på Paris Motor Show i början av oktober. Pajero fyller 25 år och drygt 2,5 miljoner bilar har sålts genom åren. Det blir också 25-årsjubiléum för Mitsubishi att delta i det extrema Dakar-rallyt 2007.