Ränteeffekten – bara fyra procent av svenskarna kommer öka sina bolån

Report this content

Nyligen gjorde Riksbanken en historisk sänkning av reporäntan till noll procent. MittBolån.se har undersökt vad effekten är på den svenska bolånemarknaden. Tvärtemot vad många tror kommer svenskarna inte att öka sina bolån till följd av sänkningen, enligt undersökningen. Mer än hälften av Sveriges bolånetagare kommer heller inte att binda sin ränta innan årets slut.

Undersökningen genomfördes av YouGov 30 oktober – 2 november 2014 på uppdrag av låneförmedlaren MittBolån.se och SkandiaMäklarna. 1012 personer i åldrarna 18 år och äldre deltog i undersökningen.

På frågan om undersökningsdeltagarna kommer att ta nya eller öka sina bolån på grund av Riksbankens och bankernas räntesänkning svarade endast fyra procent ja. Unga, i åldrarna 18-34, är dubbelt så benägna att öka sina bolån efter sänkningen. Åtta procent i åldersgruppen svarande ja, vilket kan jämföras med tre procent i gruppen 35-54 år.

Nära 6 av 10 svenskar (58%) svarade att de inte kommer att öka sina bolån. Här är de äldre (55+) överrepresenterade; 67 procent svarade nej i gruppen, jämfört med 47 procent bland 18-34-åringarna.

Endast 1 av 10 svenskar kommer att omförhandla sin bolåneränta
Var fjärde svensk (25%) kommer inte att omförhandla räntan på sitt bolån efter Riksbankens sänkning av reporäntan, medan 13 procent kommer att göra just det. Män är dubbelt så pigga på att ränteförhandla som kvinnor - 17 procent av männen angav att de skulle omförhandla sin ränta och endast åtta procent av kvinnorna.

En annan grupp som utmärker sig när det gäller omförhandling av räntan är höginkomsttagare, med en årlig hushållsinkomst på 700 000 kronor eller mer. Var femte svensk (21%) i den här kategorin svarade att de kommer att omförhandla, vilket kan jämföras med nio procent av dem som har en hushållsinkomst på 300 000 kronor eller mindre.

- Det är intressant att höginkomsttagare är mer benägna att omförhandla räntan på sina bolån nu, medan de som har en lägre inkomst och kanske ett större behov av att sänka sina räntor ligger lågt. Det här är precis vad MittBolån.se kan hjälpa till med. Vi hittar den bästa räntan för alla sorters bolånekunder och sköter hela förhandlingen med bankerna, säger Lena Wallin, affärsutvecklare och projektledare på MittBolån.se.

Ränteökningar oroar mer än höjda amorteringskrav
Det finns en oro för ränteökningar och höjda amorteringskrav bland svenska bolånetagare. Medan 19 procent oroar sig för att bolåneräntan ska gå upp, oroar sig 13 procent för att amorteringskraven på bolånen höjs och 17 procent oroas av båda alternativen.

Bolånetagare i Norra Sverige oroar sig hälften så mycket som resten av landet – 11 procent i regionen svarade att de oroar sig för att bolåneräntan ska gå upp, jämfört med till exempel 23 procent i regionen Skåne, Halland och Blekinge.

Unga bolånetagare, 18-34 år, är långt mer oroade än äldre (+55 år) - 66 procent av de unga angav att de var oroade över ökad bolåneränta och höjda amorteringskrav, jämförelsevis med 37 procent av de äldre.

Var tredje svensk (33%) är dessutom oroad över att vi befinner oss i en bolånebubbla, medan 43 procent inte är det. 39 procent av männen oroar sig för bolånebubblan. Motsvarande siffra för kvinnorna är 28 procent.

- Av undersökningen att döma kommer räntesänkningarna inte att leda till ökad skuldbörd bland bolånetagarna. Däremot bör sänkningarna leda till en ökad efterfrågan och prisbild på bostadsmarknaden. Det enda som kan förhindra den utvecklingen, som vi ser det, är höjda krav på amortering, säger Andreas Mühlich, marknadschef på SkandiaMäklarna.

Hälften av svenskarna kommer inte att binda sina bolån före årsskiftet
Trots oron över höjd bolåneränta kommer drygt hälften (54%) av Sveriges bolånetagare inte att binda sina bolån före årsskiftet.

Uppåt landet är bunden ränta långt mer populärt än i resten av Sverige - 33 procent av bolånetagarna i regionen Norra Sverige har redan bunden ränta på hela sina bolån, vilket kan jämföras med 11 procent i Stockholm och 17 procent i övriga tre regioner (Norra mellersta Sverige, Södra mellersta Sverige samt Skåne, Halland och Blekinge).

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 31 oktober - 2 november 2014 har sammanlagt 1012 intervjuer via YouGov Sveriges internetpanel genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
Lena Wallin, affärsutvecklare och projektledare, MittBolån.se
E-post:  lena.wallin@mittbolan.se

Andreas Mühlich, marknadschef, SkandiaMäklarna
E-post: andreas.muhlich@skandiamaklarna.se

Om MittBolån.se
MittBolån.se är en låneförmedlare som hjälper bolånekunder med att förhandla sina räntor via internet. MittBolån.se sköter all kommunikation med banken, vilket både blir enklare och tryggare för kunden.
Företaget grundades år 2013 och är en del av koncernen Schibsted.
www.mittbolan.se

Om SkandiaMäklarna
SkandiaMäklarna är en av Sveriges största fastighetsmäklarkedjor med cirka 430 medarbetare på 75 kontor. SkandiaMäklarna särskiljer sig genom hög kunskap inom såväl försäljning, marknadsföring som lokalkännedom. Verksamheten spänner över områdena: bostäder, fritidsboende, kommersiella fastigheter samt utlandsboende.
Läs mer på www.skandiamaklarna.se

Taggar: