Mitthem satsar på 100% återvunnen energi

Nu är det klart att Mitthem går över till 100% återvunnen energi för sin fjärrvärme. Det nytecknade avtalet med Sundsvall Energi innebär ett stort steg för att sänka bolagets miljöpåverkan.
- Det är viktigt att vi som Sundsvalls största hyresvärd går före i de här frågorna. Med många lägenheter gör det stor skillnad, säger Marie Selin, vd på Mitthem.

Mitthem har de senaste 20 åren arbetat kontinuerligt med energieffektivisering i sina fastigheter. Det har bland annat handlat om införande av individuell mätning av el och vatten, byte till LED-belysning samt flera energieffektiviseringar i bolagets fastigheter i samband med renoveringar.

- Vårt långsiktiga miljömål är att vara CO2-neutralt och fossilfritt till årsskiftet 2020-21. Vi är en bra bit på väg men med det här avtalet tar vi ett stort kliv och som alltid behövs både stora och små insatser för att nå resultat, säger Marie Selin.

Fjärrvärmen med 100% återvunnen energi levereras av Sundsvall Energi och har möjliggjorts genom deras samarbeten med industrier i regionen där de tar tillvara på deras spillvärme, som annars skulle gå förlorad. Värmeöverskottet från fabrikerna går direkt in i fjärrvärmesystemet och innebär att andelen fossila bränslen är näst intill obefintliga.

Tack vare att Mitthem tecknar kontraktet kommer Sundsvall Energi nu kunna utveckla och investera i produkten.

- Vi är glada över den efterfrågan vi ser på produkten 100% återvunnen energi. Kunderna efterfrågar en miljömärkning på fjärrvärme för att efterleva de miljökrav som ställs, vilket går helt i linje med vår egen miljöprofil, säger Marcus Hedman, marknadschef vid Sundsvall Energi.

Kontakt:

Marie Selin, vd Mitthem: 060- 13 95 32, 070-654 12 63