Ung vd med lång erfarenhet - Lotta Björklund ny vd på Mitthem

Mitthems nya vd heter Lotta Björklund. 20 års erfarenhet inom kommunala bostadsbolag vittnar om att bostadsfrågorna är något hon brinner för.

- De stora frågorna blandas med de vardagliga. Boendet är väldigt viktigt, både för den enskilde och för att kommunen ska vara attraktiv, säger hon.

Lotta Björklund är 44 år och har sina rötter i Helsingfors i Finland. Efter att ha bott i både Sverige, Finland och Norge landade hon på KTH i Stockholm för studier till civilingenjör. Sedan hon blev klar 1997 har hon jobbat inom olika kommunala bostadsbolag i olika roller, även på Mitthem.

2012 tillträdde Lotta Björklund jobbet som vd för Timråbo och det är den tjänsten hon lämnar för vd-jobbet på Mitthem. Som bosatt på Södermalm i Sundsvall tror Lotta att hon har fördel av att kunna bostadsområdena i kommunen lite grann. Att producera nya lägenheter och ta hand om de äldre fastigheterna ser Björklund som grundbultar i verksamheten.

- Alla har fastigheter från miljonprogrammet och att klara det ekonomiskt är en utmaning, säger hon.

Att även lägga fokus på hållbarhetsfrågor tycker den tillträdande vd:n är en annan viktig del.

- Hållbarhet kan ses ur så många perspektiv där renoveringar givetvis kan vara ett. Ett annat är integration. Det är en viktig fråga eftersom det är en stor kundgrupp för oss och bostadsbolaget är en viktig del av nyanländas integration. Att födas till utanförskap och leva där hela livet mår ingen bra av, varken den enskilde eller samhället, säger hon.

Med 20 års arbete inom kommunala bostadsbolag har Lotta Björklund lång erfarenhet att vila på.

- Vi är mycket nöjda med rekryteringen. Hon kommer tillföra både bredd och kunskap och blir en resurs för bolaget, säger Leif Nilsson, styrelseordförande.

Lotta Björklund tillträder sin tjänst senast den 1 december.

Under tiden kommer Mitthems ekonomichef Anette Bergman vara tillfördordnad vd.

Kontakt:

Lotta Björklund, tillträdande vd: 070-362 95 36

Leif Nilsson, styrelseordförande: 070-696 42 06

Birgitta Ulming, kommunikationschef: 076-146 71 65

Citat

De stora frågorna blandas med de vardagliga. Boendet är väldigt viktigt, både för den enskilde och för att kommunen ska vara attraktiv.
Lotta Björklund