Vinnaren i Mix Förlags och SF-bokhandelns novelltävling utsedd

Report this content

Nästan 400 bidrag strömmade in till Mix Förlags och SF-bokhandelns novelltävling. Nu är vinnaren utsedd! Årets science fiction-novell är Innan himlen faller av KG Johansson.

Prissumman är 10 000 kronor. Vinnarnovellen kommer att publiceras som en del av Mix Förlags digitala novellutgivning. Även fyra hederspristagare får sina noveller publicerade, och alla fem noveller kommer att finnas tillgängliga redan nu under våren.

Jag känner mig lika överraskad som hedrad över att vinna den här tävlingen. Om jag ska beskriva min novell i en mening lånar jag Ronny Erikssons lysande formulering: Det är aldrig för sent att ge upp”, säger KG Johansson, som efter att ha varit musiker, lärare och forskare vid Musikhögskolan i Piteå, och dessutom Sveriges första professor i rockmusik, nu arbetar som frilansande skrivare.

Vinnarnovellen utsågs av en jury bestående av författaren Karin Tidbeck, Maths Claesson från SF-bokhandeln samt Catharina Wrååk på Mix Förlag. Juryns motivering lyder:

Innan himlen faller är en genomtänkt science fiction-novell där den skapade världen kan tyckas fantastisk, men förstås och görs trovärdig genom en vetenskaplig förklaringsmodell och inte magi. Novellens väsensskilda värld avspeglas i miljöskildringen, i romanfigurernas sätt att tänka och tala och i berättelsens överraskande handling. Med andra ord vetenskap och fiktion i vinnande förening.”

Hederspristagare är:
Oskar Källner med Yi, Jorun Modén med Socioterna, Kadi Viik med Biogruvan samt Anders Åslund med Palimpsest.

För mer information om KG Johansson, vänligen besök:
 www.kgjohansson.se

För övriga frågor, vänligen kontakta:
Stephanie Tärnqvist, PR- och informationsansvarig Mix Förlag
070 456 23 08 eller stephanie.tarnqvist@bonnierforlagen.se