Evenemang och ny bok vill förändra samhället

Report this content

Det som tidigare har varit ett årligt helgevenemang för programmerare och tekniskt intresserade byter nu fokus.

"När East Sweden Hack i september arrangeras för fjärde året i rad gör vi det med visionen att bli en öppen innovationsworkshop för stadens medborgare", säger Lena Miranda, vd för Mjärdevi Science Park. "Tanken är att bjuda in medborgarna till att vara med och själva förändra samhället."

Vinnovas generaldirektör Charlotte Brogren har under två år talat på evenemanget. Hon beskriver ett hackathon som en fantastisk happening där oerhört motiverade och inspirerade människor samlas för att gemensamt ta fram lösningar. "Man får en väldigt stark tro på framtiden när man kommer dit. Om man jämför med mycket annat som vi och andra finansierar rör sig folk ofta inte utan att först ha fått en miljon. Här gör de det utan att få en krona betalt."

Nu släpps boken Hackathon – upplev det kreativa kaoset på East Sweden Hack. Där kan du läsa intervjuer med deltagare, arrangörer, kommunalråd och företag. Du får lära dig mer om vad ett hackathon är, vad nyttan med det är och hur du arrangerar ett själv. Boken går att ladda ner gratis från evenemangets webbsida, eastswedenhack.se, med start 16 mars.

Releasefest för boken Hackathon

CreActive, Teknikringen 7, Mjärdevi Science Park, Linköping. Onsdag 16 mars, kl 17.00.

Alla deltagare får varsin bok. Mjärdevi Science Park bjuder på lättare tilltugg och dryck. Det blir också en paneldiskussion kring vad nästa steg för East Sweden Hack är, vad det innebär och hur du som en av stadens medborgare kan vara en del av det.

Om East Sweden Hack

East Sweden Hack arrangeras för fjärde året i rad i Linköping. Huvudarrangör är Mjärdevi Science Park. Bland medarrangörerna finns Linköpings och Norrköpings kommuner, Region Östergötland, Linköpings universitet och Norrköping Science Park. Arrangemanget har årligen hittills lockat omkring 100 besökare med yrken som studenter, forskare, projektledare, formgivare, kommunalråd, företagsledare och politiker.

För mer information kontakta:
Lena Miranda, vd Mjärdevi Science Park
lena.miranda@mjardevi.se
0705-29 56 45

Mjärdevi Science Park är ett kommunägt bolag som arbetar för att erbjuda optimala tillväxtförutsättningar för innovativa företag och tillväxtmiljöer i Linköping. Bolaget vill få människor och företag att utvecklas och driver även mötesarenan CreActive Mjärdevi på Teknikringen 7 i Linköping.

Taggar: