Andelen kvinnor på Internet växer sig starkare

Andelen kvinnor på Internet växer sig starkare I maj 2000 var för första gången antalet amerikanska kvinnor fler än männen när det gäller Internetanvändande, enligt en undersökning från MMXI Europes moderbolag i USA. Andelen kvinnor i USA som använde Internet hemma och på arbetet stod för 50,4%, jämfört med männen som nådde 49,6% i Internetanvändande. Även andelen surfande kvinnor i Europa ökar stadigt, medan männens ökning planar ut. Exempelvis ökade andelen kvinnor, 14 år eller äldre som använde Internet i Tyskland, från 27,3 % i januari till 31,7 % i juni, medan andelen uppkopplande män i Tyskland minskade från 68 % till 62,8 % under samma period. Kvinnor i Europa använder Internet för att söka information som kan förenkla deras vardag - hellre än att planlöst surfa omkring på olika sajter. De mest populära webbplatserna bland kvinnor i Europa är shoppingsajter, arbetsmarknadssajter och resesajter. De sajter som lockar störst andel kvinnor i Sverige är exempelvis Ellos.se, Bluemountain.com och resesajten Always.se. I England är det sajter såsom shoppingsajterna Tescodirect.com, Tesco.co.uk och Egreetings.com där man skickar virtuella gåvor eller vykort, samt den nyligen lanserade kvinnoportalen Handbag.com, som intresserar en större andel kvinnor. I Frankrike surfar en hög andel kvinnor till butikskedjan Redoute.fr, kvinnoportalen Aufeminin.com och resesajten Ebookers.com. I Tyskland toppar e-handelssajterna Schlecker.de, Neckermann.de, karriärssajten Arbeitsamt.de samt konsumentvägledningssajten Geizkragen.de. I USA är det ännu mer tydligt att den kvinnliga delen av befolkningen som är uppkopplade söker sig till handel- och produktinformationssajter som Alldays.com, Chadwicks.com, Zianatural.com och Onehanesplace.com, Avon.com, Anti-Wrinkle.com och Motrin.com. "Kvinnor som använder Internet tenderar att fokusera på det praktiska. De använder sådana webbplatser som hjälper dem att spara tid och pengar. Internet är en idealisk kanal för att snabbt och enkelt nå ut till många människor med t.ex. information och tips. Kvinnorna har insett detta och använder Internet i ökad omfattning för att göra sitt vardagsliv enklare", säger Arielle Dinard, Managing Director MMXI Europe. Media Metrix Inc. och Jupiter Communications publicerar i dagarna rapporten "It´s a Womans World Wide Web - Women´s Behavioral Patterns Across Age Groups and Lifestages" . Rapporten kommer inom kort att finnas tillgänglig på www.mmxinordic.com. MMXI Europe, June 2000, *hemmapanel, kvinnor 15+, **hemmapanel, kvinnor 14+, ***Webbuniversum, hemma- och jobbpanel, kvinnor 12+ Top 10 Global Domains i England, Frankrike, Tyskland, Sverige och USA, juni 2000 [REMOVED GRAPHICS] MMXI Europe - definitioner använda i detta pressmeddelande: Unique Visitors (unika besökare): Det antal individer som besökt en sajt. Individen kan ha besökt en sajt en gång eller hundra gånger men räknas fortfarande som en unik besökare på sajten under rapporteringsperioden. Reach % (räckvidd): Antalet webbanvändare (individer) som besökt en sajt under rapporteringsperioden, uttryckt i procentandelar av Webbuniversum för den aktuella målgruppen. Top Ten Global Domains baseras på unika besökare till ett "varumärke" , oavsett typ av domän eller onlinetjänst. Till exempel domänerna www.xyz.co.uk plus www.xyz.net och www.xyz.com kommer att räknas till den globala domänen "XYZ". Total Digital Media siffran på användare av Internet- och digitala medier i varje land som besöker minst en sajt eller onlinetjänst inom en 30- dagars mätperiod. Web Universe inkluderar alla individer bosatta i landet mellan 12-79 år, som har varit uppkopplade mot Internet under en månad, antingen från hemmet, skolan eller från jobbet. För ytterligare information, kontakta: Heléne Hedlund, Research & Marketing Coordinator MMXI Nordic, tel 08-507 430 15, 0708-19 89 73, e-mail: helene.hedlund@mmxinordic.com Lucy Green, Marketing Director MMXI Europe, tel +44-20 7734 8733, mobil +44-7780-616 424, e-mail: lgreen@mmxieurope.com Fakta om MMXI Nordic och MMXI Europe MMXI Nordic (tidigare Sifo Interactive Media) var först i Sverige med att göra publikmätningar på Internet. Vi har levererat information till våra kunder om trafiken på enskilda sajter sedan november 1996, och om publiken på Internet sedan april 1998. Detta ger oss en unik möjlighet att leverera långtgående trender och analyser av utvecklingen över tid, både för trafiken och publiken på Internet. MMXI Nordic är en del av MMXI Europe, majoritetsägt dotterbolag till Media Metrix Inc. MMXI Europe / Media Metrix Inc är det enda företag för publikmätningar på Internet som levererar tillförlitliga, globalt jämförbara data. MMXI Europe / Media Metrix är branschstandard för publikmätningar på Internet. MMXI Europe / Media Metrix mäter publiken på Internet i Australien, Danmark, Frankrike, Japan, Kanada, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA, och snart också för Italien och Spanien. Paneler i bl a Schweiz, Finland, Norge, Österrike, Holland, Ungern, Polen, Mexiko, Brasilien och Argentina planeras. Fakta från MMXI Europe / Media Metrix används av sajtägare, annonsörer, marknadsförare, mediaföretag, företag som bedriver e-handel, konsultföretag, finansföretag och investerare etc som behöver fatta strategiska beslut kring exempelvis annonsering, marknadsföring och investeringar. Media Metrix och Jupiter Communications har nyligen annonserat sitt samgående, och skapar därmed en unik position för globala mätningar och analyser på Internet. Det nya företaget - som kommer att heta Jupiter Media Metrix, blir först med att kombinera tillförlitliga data med marknadsanalyser, vilket kommer att omdefiniera begreppet undersökningar på Internet. För mer information besök www.mmxinordic.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/09/20000809BIT00420/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/09/20000809BIT00420/bit0002.pdf