Etablerade reseföretag stärker sin position på Internet

Report this content

Etablerade reseföretag stärker sin position på Internet Internetanvändare i Sverige, England, Frankrike och Tyskland är lojala mot sina nationella reseföretag, det visar de senaste resultaten från undersökningsföretaget MMXI Europe. Starka nationella och europeiska varumärken som BritishAirways.com, Nouvelles-Frontieres.fr, Deutschebahn.de och Ving.se har fått höga placeringar i mätningarna under år 2000. Även reseföretag som uteslutande bedriver verksamhet på Internet är populära i Europa. I England till exempel har Lastminute.com varit den mest besökta resesajten och nått 5,5 procent av alla Internetanvändare under maj. I Frankrike, Tyskland och Sverige har de mest besökta resesajterna under maj varit de nationella tågföretagen: SJ.se, SNCF.fr och Deutschebahn.de. I England däremot har tågföretagen först helt nyligen blivit populära, med både TheTrainline.com och Railtrack.co.uk som nått placeringar bland de fem högst rankade i maj 2000. "När Internet mognar använder sig traditionella reseföretag av Internet för att stärka sitt varumärke. Även om det ibland finns tydliga skillnader mellan hur folk använder sig av Internet i olika europeiska länder, så är det lättare för etablerade företag att lyckas på Internet. Förutsatt att de erbjuder mervärde till sina målgrupper", säger Arielle Dinard, VD för MMXI Europe. Tid ägnad åt resesidor i maj 2000 Internetanvändare ägnar mycket tid åt resesajter, från 14,5 minuter per månad i England till 12,8 minuter per månad i Tyskland. Könsskillnader Internetanvändare föredrar olika resesidor inte endast beroende på var de bor utan även beroende på kön. Till exempel besöks de engelska tågsajterna The Trainline.com och Railtrack.co.uk av 75 procent män, medan endast 58,7 procent av de som besöker den tyska tågsidan Deutschebahn.de är män. Vidare är 56,1 procent av de som besöker Lastminute.com i England män, i Frankrike besöks samma sida av 37,1 procent män. MMXI Europé, Besök på reserelaterade sajter, Maj 2000, hushållspanel Top 5 i Sverige, England, Tyskland och Frankrike England Tyskland Rank Rank Räckv Rank Rank Räckv % % April MajResesajter totalt 20.5 April MajResesajter totalt 20.5 1 Lastminute.com 5.5 1 1 Deutschebahn.de 11.6 1 5 2 Railtrack.co.uk 3.1 2 2 Lufthansa.de 2.3 10 3 Thomascook.co.uk 3.0 4 3 TUI.de 1.5 2 4 British-Airways.com 2.6 6 4 Flug.de 1.3 9 5 TheTrainline.com 2.5 5 5 Reiseplanung.de 1.3 Frankrike Sverige Rank Rank RäckvRank Rank Räckv % % April MajResesajter totalt 18.5April MajResesajter totalt 22.2 1 SNCF.fr 8.0 1 1Sj.se 4.3 1 2 2 Degriftour.fr 3.3 2 2Mrjet.com 3.3 3 3 Nouvelles-Frontieres.fr 3.3 4 3Reseguiden.se 3.1 5 4 Travelprice.com 2.2 5 4Ving.se 2.6 6 5 Lastminute.com 2.1 6 5Resfeber.se 2.5 Räckvidd %: Procentsatsen av besökare som tittade på innehållet på en specifik sida av det totala antalet personer som använde Internet under månaden. För ytterligare information, kontakta: Lars Björkman, VD MMXI Nordic, tel 08-507 430 10, 0708-20 69 59 e-mail: lars.bjorkman@mmxinordic.com Lucy Green, Marketing Director MMXI Europe, tel +44-20 7734 8733, mobil +44- 7780-616 424, e-mail: lgreen@mmxieurope.com Fakta om MMXI Nordic och MMXI Europé MMXI Nordic (tidigare Sifo Interactive Media) var först i Sverige med att göra publikmätningar på Internet. Vi har levererat information till våra kunder om trafiken på enskilda sajter sedan november 1996, och om publiken på Internet sedan april 1998. Detta ger oss en unik möjlighet att leverera långtgående trender och analyser av utvecklingen över tid, både för trafiken och publiken på Internet. MMXI Nordic är en del av MMXI Europe, majoritetsägt dotterbolag till Media Metrix Inc. MMXI Europe / Media Metrix Inc är det enda företag för publikmätningar på Internet som levererar tillförlitliga, globalt jämförbara data. MMXI Europe / Media Metrix är branschstandard för publikmätningar på Internet. MMXI Europe / Media Metrix mäter publiken på Internet i Australien, Danmark, Frankrike, Japan, Kanada, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA, och snart också för Italien och Spanien. Paneler i bl a Schweiz, Finland, Norge, Österrike, Holland, Ungern, Polen, Mexiko, Brasilien och Argentina planeras. Fakta från MMXI Europe / Media Metrix används av sajtägare, annonsörer, marknadsförare, mediaföretag, företag som bedriver e-handel, konsultföretag, finansföretag och investerare etc som behöver fatta strategiska beslut kring exempelvis annonsering, marknadsföring och investeringar. Media Metrix och Jupiter Communications har nyligen annonserat sitt samgående, och skapar därmed en unik position för globala mätningar och analyser på Internet. Det nya företaget - som kommer att heta Jupiter Media Metrix, blir först med att kombinera tillförlitliga data med marknadsanalyser, vilket kommer att omdefiniera begreppet undersökningar på Internet. För mer information besök www.mmxinordic.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/12/20000712BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/12/20000712BIT00450/bit0002.pdf