Första analysen av danskarnas Internetvanor

Första analysen av danskarnas Internetvanor MMXI Europe kan som första internationella analysinstitut presentera siffror för danskarnas användning av Internet och digitala medier. JUBII.DK toppar som den mest besökta hemsidan och det är de vuxna danskarna som är storförbrukare av chatapplikationer. Siffror för oktober visar att 1 986 000 danskar använder Internet och digitala medier för hemmabruk. Det motsvarar 38,2 procent av alla danskar över två år. Män använder Internet betydligt fler dagar än kvinnor. Män över 18 år använde under oktober månad Internet i genomsnitt 14,2 dagar, medan kvinnor i samma åldersgrupp låg på 9,4 dagar. [REMOVED GRAPHICS] MMXIs mätningar visar vidare att 470 000 personer (23,7 %) använder olika digitala applikationer. Med sina 295 000 användare är ICQ den mest använda chatapplikationen i Danmark, följd av MSN Messenger med 204 000 användare. Både ICQ och MSN Messenger är Internetapplikationer som gör det möjligt för två eller flera personer att chatta med varandra. Den största användargruppen för dessa är vuxna danskar i åldern 35-49 år. Av de 128 000 35-49 åringarna utgörs 80 000 av män. "Mätningarna av bland annat ICQ och MSN Messenger illustrerar hur viktigt det är att understödja antaganden med faktiska siffror" säger Morten Lambæk Jensen, Manager for MMXI i Danmark. "Vår undersökning visar, i motsats till vad man skulle kunna tro, att chatapplikationernas målgrupp inte återfinns bland de yngre danskarna utan i ålderskategorin 35-49 år." Av siffrorna framgår att JUBII.DK är den mest besökta sajten, med över 1 200 000 unika besökare, eller 60,7 % av användarna, bara i oktober. Närmast följer MSN.COM (49,6 %), MICROSOFT.Com (46,1 %) och TELEDANMARK.DK (41,3 %) MMXI Europe- Top 10 domäner i Danmark Oktober 2000 hemmapanel Domän Unika besökare(000) Räckvidd % 1 JUBII.DK 1.205 60,7 2 MSN.COM 984 49,6 3 MICROSOFT.COM 915 46,1 4 TELEDANMARK.DK 821 41,3 5 YAHOO.COM 729 36,7 6 OPASIA.DK 618 31,1 7 KRAK.DK 561 28,3 8 SOL.DK 546 27,5 9 GET2NET.DK 513 25,8 10 TV2.DK 509 25,6 Vid återgivning av materialet skall MMXI Europe anges som källa. För ytterligare information, kontakta: Morten Lambaek Jensen, VD Danmark, MMXI Europe, tel +45 70 25 00 02 e-mail: morten.jensen@mmxinordic.com Carina Jirwe, Nordic PR & Marketing Manager, tel 08-507 430 16, 070-651 74 65 e-mail: carina.jirwe@mmxinordic.com Heléne Hedlund, Marketing & Research Coordinator , tel 08-507 430 15, 0708-19 89 73 e-mail: helene.hedlund@mmxinordic.com Detta pressmeddelande finns även tillgängligt på www.mmxinordic.com Definitioner använda i denna pressrelease Unika besökare: Det antal individer som besökt en sajt. Individen kan ha besökt en sajt en gång eller hundra gånger men räknas fortfarande som en unik besökare på sajten under rapporteringsperioden. Räckvidd % : Antalet webbanvändare (individer) som besökt en sajt under rapporteringsperioden, uttryckt i procentandelar av Webbuniversum för den aktuella målgruppen. Fakta om MMXI MMXI var först i Sverige med att göra publikmätningar på Internet. Vi har levererat information till våra kunder om trafiken på enskilda sajter sedan november 1996, och om publiken på Internet sedan april 1998. Detta ger oss en unik möjlighet att leverera långtgående trender och analyser av utvecklingen över tid, både för trafiken och publiken på Internet. MMXI är ett majoritetsägt dotterbolag till Jupiter Media Metrix Inc. MMXI / Media Metrix Inc levererar tillförlitliga, globalt jämförbara data. MMXI / Media Metrix är branschstandard för publikmätningar på Internet. MMXI / Media Metrix mäter publiken på Internet i Australien, Danmark, Frankrike, Japan, Kanada, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA, och snart också för Italien, Norge och Spanien. Paneler i bl a Schweiz, Finland, Österrike, Holland, Ungern, Polen, Mexiko, Brasilien och Argentina planeras. Fakta från MMXI / Media Metrix används av sajtägare, annonsörer, marknadsförare, mediaföretag, företag som bedriver e-handel, konsultföretag, finansföretag och investerare etc som behöver fatta strategiska beslut kring exempelvis annonsering, marknadsföring och investeringar. Media Metrix Inc är pionjär och världsledande inom området publikmätningar på Internet. MMXI och MediaMetrix Inc mäter tillsammans över 85% av världens Internetanvändande. Media Metrix Inc har mätt Internetanvändandet i USA sedan början av 1995, vilket innebär att man var först i världen med detta. Genom de metoder Media Metrix Inc utvecklat och den data man levererar är Media Metrix Inc / MMXI branschstandard, och det självklara valet för noggranna och tillförlitliga mätningar på Internet. Efter Media Metrix och Jupiter Communications samgående, har man skapat en unik position för globala mätningar och analyser på Internet. Det nya företaget - Jupiter Media Metrix, blir först med att kombinera tillförlitliga data med marknadsanalyser, vilket kommer att omdefiniera begreppet undersökningar på Internet. För mer information besök www.mmxinordic.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/22/20001122BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/22/20001122BIT00460/bit0002.pdf