ExxonMobil väljer ny svensk distributör - G A Lindberg ChemTech

Report this content

För att ytterligare stärka varumärket Mobil på den svenska marknaden har ExxonMobil Petroleum & Chemical valt G A Lindberg Chemtech som ny distributör av smörjoljor till industrin. G A Lindberg är ett av Sveriges mest välrenommerade och rikstäckande företag.

ExxonMobil har under många år distribuerat kvalitetssmörjmedel på den svenska marknaden under sitt varumärke Mobil. Distributionen har skett genom ett avtal med Norsk Hydro Olje AB. Men nu tas distributionen av smörjmedel på den svenska marknaden över av G A Lindberg ChemTech, dotterbolag till börsnoterade Indutrade AB.

- Vi har letat efter ett företag med starka tekniska kunskaper om den svenska industrin, säger Tor Arne Ingvoldstad, VD för ExxonMobil Sverige AB.
- För ExxonMobil är det också viktigt att få tillgång till en aktiv säljorganisation för att långsiktigt kunna utveckla varumärket Mobil och de smörjmedel som vi säljer, säger Ingvoldstad.

GA Lindberg AB startade redan 1944 i Stockholm och företaget har en bred
industriell erfarenhet. Bland företagets storsäljande produkter märks bland annat
Molykote. G A Lindberg har återförsäljare på de flesta orter i Sverige och kommer att
öka den lokala närheten och servicen för Mobils produkter.

- Samarbetet med ExxonMobil gör G A Lindberg Chemtech till en komplett smörjmedelsleverantör till den svenska industrin, säger Stefan Pettersson, VD för G A Lindberg ChemTech.
- G A Lindbergs säljorganisation står för det lokala kunnandet och ExxonMobil tillför ledande produkter för marknader som vi saknade, på så sätt kompletterar vi varandra mycket bra, säger Pettersson.

Samarbetet mellan G A Lindberg ChemTech och ExxonMobil startar den 15 april 2008.