Mobilaris lanserar plattformen Pacific Ocean

Report this content

Mobilaris lanserar plattformen Pacific Ocean - unik lösning för mobilt Internet och mobila positioneringstjänster Idag lanserar Mobilaris sin strategiska plattform för mobila positioneringstjänster anpassad för mobiloperatörer. Plattformen Pacific Ocean är revolutionerande i sitt slag när det kommer till att skapa nya, avancerade mobila positioneringstjänster. Pacific Ocean kan kategoriseras som en s.k. "middleware", och tjänar till att överbrygga komplexiteten i den mobila nätverksstrukturen med den ökade efterfrågan på snabb utveckling av nya tjänster för mobilt Internet. Med vår plattform som grund, kan operatören i fortsättningen satsa all kraft på att skapa ett verkligt mobilt mervärde med rikt innehåll för slutanvändarna istället för att fokusera på teknik, säger Amalendu Parasnis, utvecklingschef och tillika en av grundarna av Mobilaris AB. Pacific Ocean möjliggör också en förenklad integration med operatörens övriga system. Pacific Ocean stödjer en innovativ "plug and play" struktur som tillåter en betydligt snabbare utvecklingsprocess och anpassning av nya positioneringstjänster än vad som tidigare har varit möjligt. Med Pacific Ocean kan operatören integrera ett rikt innehåll med en geografisk position och på så sätt lansera en ny mobil positioneringstjänst på bara ett par veckor. Just nu upplever vi ett enormt intresse för vår plattform från olika nätoperatörer. Plattformen är redan anpassad för 3G tekniken vilket innebär att vi kommer att kunna se en allt snabbare utvecklingstakt och lansering av nya mobila positioneringstjänster framöver, säger Björn Westerholm, VD på Mobilaris AB. I början av juni lanserade Telia Mobile tjänsten "Gula Sidorna Nära Dig". Tjänsten är världsunik och den första mobila positioneringstjänsten i sitt slag som är anpassad för massanvändning. "Gula Sidorna Nära Dig" låter Telias DOF- abonnenter söka efter information som automatiskt anpassas efter mobiltelefonens geografiska position. Tjänsten är baserad på Mobilaris plattform Pacific Ocean. För ytterligare information kontakta: Björn Westerholm, VD Mobilaris AB, telefon +46 706 56 20 07 e-post: bjorn.westerholm@mobilaris.se Amalendu Parasnis, Technical Director Mobilaris AB, telefon +46 705 10 40 50 e-post: amalendu.parasnis@mobilaris.se Fakta om Mobilaris Mobilaris AB utvecklar tjänsteplattformar och avancerade mobila informationstjänster för tjänsteleverantörer inom Mobilt Internet. Mobilaris är ett av de första företagen i världen som fullt ut integrerar Internet och mobil kommunikation med GSM positioneringsteknologi samt GPS (Global Positioning System) i en och samma plattform. Plattformen ger unika möjligheter till att erbjuda geografiskt anpassad information till den mobila användaren i form av t ex kartor. Mobilaris startade sin verksamhet 1999 och har sitt säte i Luleå med ett marknadskontor i Stockholm. Mer information och bilder finns på adressen www.mobilaris.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/01/20000901BIT00840/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/01/20000901BIT00840/bit0002.pdf