Mobilaris tecknar globalt avtal

Report this content

Mobilaris tecknar globalt avtal för licensiering och försäljning med Ericsson Stockholm - 2 maj, 2002 - Svenska Mobilaris, som utvecklar och levererar tjänsteplattformar och positioneringstjänster i 2, 2.5 och 3G-nät, har tecknat ett globalt avtal om licensiering och försäljning med Ericsson AB. Avtalet innebär att Ericsson kommer att sälja och licensiera Mobilaris middleware Pacific Ocean* och ett antal positionerings- och MMS-baserade applikationer via sina marknadsenheter till operatörer i 130 länder. Avtalet träder i kraft idag och innebär att Ericsson nu får möjlighet att erbjuda sina internationella kunder en mer komplett positioneringslösning innehållandes bland annat Mobilaris utvecklingsplattform och applikationer för alla typer av mobila nät. "Vi är stolta och glada över att Mobilaris blivit en av de första leverantörerna av positioneringstjänster för mobila nät som knutit ett globalt avtal med Ericsson och vi ser det som ytterligare ett bevis på att vi erbjuder marknadens bästa produkter", säger Björn Westerholm, VD Mobilaris. "Ericsson har ett stort internationellt kontaktnät med ledande operatörer och vi ser fram emot att arbeta med Ericssons globala säljkanal". För mer information, vänligen kontakta: Björn Westerholm, VD Mobilaris, tel:0706562007 epost:bjorn.westerholm@mobilaris.se Nikolas Georgii, marknadschef Mobilaris, tel:0705396066 epost:nikolas.georgii@mobilaris.se Om Mobilaris Mobilaris AB utvecklar tjänsteplattformar och avancerade mobila informationstjänster för tjänsteleverantörer inom Mobilt Internet. Mobilaris är ett av de första företagen i världen som fullt ut integrerar Internet och mobil kommunikation med GSM positioneringsteknologi samt GPS (global positioning system) i en och samma plattform. Plattformen MIP ger unika möjligheter till att erbjuda geografiskt styrd information till den mobila användaren i form av t ex kartor. Mobilaris startade sin verksamhet 1999 och har sitt säte i Luleå med ett marknadskontor i Stockholm. Mer information och bilder finns på adressen www.mobilaris.se. * Pacific Ocean är ett så kallat "service middleware" som fungerar som ett mellanlager mellan operatörens stödsystem och tjänster inom mobilt internet. Pacific Ocean skyddar operatörens stödsystem samtidigt som det ger tjänsteutvecklaren tillgång till funktionaliteten i operatörens nät genom ett öppet gränssnitt (API). Genom Pacific Oceans instrumentering förkortas tiden för installation av tjänster markant. Vad som tidigare tog månader kan genomföras på ett par dagar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020506BIT01040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/07/20020506BIT01040/wkr0002.pdf