Ny ledning för Mobilaris

Report this content

Ny ledning för Mobilaris: Ola Norberg blir styrelseordförande och Björn Westerholm ny VD Mobilaris är ett av de första företagen i världen som fullt ut integrerar mobilt Internet med GSM positioneringsteknologi och GPS (global positioning system) i en och samma plattform. Plattformen MIP (Mobilaris Information Platform) är revolutionerande i sitt slag och ger den mobila användaren unika möjligheter till geografiskt styrd information. I linje med företagets strategi att stärka sin marknadsposition, tillträder Ola Norberg som styrelseordförande och Björn Westerholm blir ny VD. Ola Norberg blir ny styrelseordförande för Mobilaris samtidigt som Björn Westerholm tillträder som VD. Ola Norberg innehar ett flertal styrelseuppdrag, däribland som styrelseordförande för Nocom AB. Björn Westerholm kommer närmast från WM-data New Venture där han ansvarade för att etablera och utveckla WM-datas satsning på informationssäkerhet. Dessförinnan var Björn verksam som VD för Integrated System & Services. - Att anta utmaningen som VD för ett bolag som ligger i teknikens absoluta framkant är det mest spännande som jag någonsin gjort, säger Björn Westerholm. Mobilaris och MIP är unikt såtillvida att vi skapar mobila tjänster för en världsmarknad där plattformen tillåter i princip vilken aktör som helst, stor som liten, att ta rollen som leverantör av mobila informationstjänster. Min roll som VD kommer att vara att föra ut vårt unika koncept till marknaden och finna nya möjligheter till utveckling. Marknaden för mobilt Internet är ett av de mest expansiva områdena för närvarande. Nya aktörer dyker upp dagligen, men Ola Norberg menar att Mobilaris redan idag har en unik ställning på marknaden: - Mobilaris har utvecklat en plattform som är öppen för samtliga aktörer oavsett om de verkar som nätverksoperatörer, innehållsleverantörer eller tillhandahåller tjänster som t ex Internetportaler. Den gemensamma nämnaren är att de vill kunna erbjuda användaren skräddarsydd och geografiskt aktuell information som skickas direkt till dennes handdator eller WAP-telefon. Om etableringen på den svenska marknaden säger Ola Norberg vidare: - Efterfrågan på den typ av tjänster som Mobilaris tillhandahåller är stor världen över, men Sverige bjuder trots allt på de bästa förutsättningarna för utveckla och lansera den här typen av lösningar. Kunnandet och medvetenheten på marknaden är stor, samtidigt som tillgången på tekniska hjälpmedel är långt högre än i många av våra europeiska grannländer. Även om vi ser till möjligheterna av en etablering på den nordiska och, på sikt, den europeiska marknaden, kommer Sverige helt enkelt att vara världsledande under de närmaste åren! För ytterligare information kontakta: Björn Westerholm, VD Mobilaris, mobil 0706- 56 20 07, e-post: bjorn.westerholm@mobilaris.com Eller Ola Norberg, Styrelseordförande Mobilaris, mobil 0706-66 00 50 , e- post: ola.norberg@telia.com Fakta om Mobilaris Mobilaris AB utvecklar tjänsteplattformar och avancerade mobila informationstjänster för tjänsteleverantörer inom Mobilt Internet. Mobilaris är ett av de första företagen i världen som fullt ut integrerar Internet och mobil kommunikation med GSM positioneringsteknologi samt GPS (global positioning system) i en och samma plattform. Plattformen MIP ger unika möjligheter till att erbjuda geografiskt styrd information till den mobila användaren i form av t ex kartor. Mobilaris startade sin verksamhet 1999 och har sitt säte i Luleå med ett marknadskontor i Stockholm. Mer information och bilder finns på adressen www.mobilaris.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT00360/bit0002.pdf