Mobile Advertising Solution väljer ny styrelse och vd

Report this content

Mobile Advertising Solution, mobilspelsföretaget för annonsfinansierade tjänster, har valt en ny meriterad styrelse. De nyinvalda styrelsemedlemmarna är Magdalena Bonde, Martin Carlesund, Henrik Hedelius och Fredrik Palmaeus, som även tillträder som vd för bolaget. Till styrelsens ordförande valdes Tomas Althén. Styrelsens huvuduppgift blir att stödja Mobile Advertising Solutions utveckling och globala expansion. I Sverige har företagets tekniska lösning lagt grunden till mediehuset Metros spelsuccé MetroPlay.

Mobile Advertising Solution är ett expansivt bolag som erbjuder annonseringslösningar för mobilen till den snabbt växande globala marknaden. I slutet av 2008 fanns över 4 miljarder mobiltelefonabonnemang i världen, en siffra som förväntas växa till 13 miljarder inom fem år. I Sverige har Mobile Advertising Solution ett exklusivt samarbete med tidningen Metro som leverantör av både teknik och innehåll till den framgångsrika spelportalen MetroPlay. Samarbetet med Metro kan även komma att utvecklas på fler marknader. För att kunna tillgodogöra sig den stora marknadspotentialen på ett effektivare sätt väljer företaget in en ny meriterad styrelse. Magdalena Bonde är medgrundare av bland annat Cell Networks och EMM, samt även haft ledande positioner inom bolag som Mogul.com och Clockwork. Bonde har även köpt och sålt IP Centrex företaget Affecta. Martin Carlesund är vd för Eniro Sverige samt tillförordnad vd för Eniro Finland. Tidigare har Carlesund även varit vd och koncernchef för 3L System AB. Henrik Hedelius har över 18 års erfarenhet av finansmarknaden, både i Sverige och internationellt. Hedelius har arbetat på ledande positioner med corporate finance på bolag som ABN Amro, Swedbank, Kaupthing Bank och PriceWaterhouseCoopers. Idag är Hedelius vd och partner för investmentbolaget Hedelius & Berthelius AB. Fredrik Palmaeus, tillika ny vd för bolaget, har över 25 års erfarenhet av entreprenörskap och affärsutveckling inom IT- och telekomsektorn och är medgrundare över tolv bolag inom området. Palmaeus kommer senast från Amdocs där han var vice vd för området affärsutveckling av annonserings- och mediedivisionen i Europa. Amdocs har över 17 000 anställda och en årsomsättning på närmare 25 miljarder kronor. Den framträdande finansmannen Tomas Althén är utsedd till ny styrelseordförande för bolaget. Althén grundade under 90-talet ett flertal IT-bolag, däribland de börsnoterade Kipling, Effnet och Aspiro. Idag är Tomas Althén investerare i åtskilliga företag och branscher genom det egna bolaget Behemot. Althén är även delgrundare och en större huvudägare i det börsnoterade företaget Vinovo. – Vi känner oss mycket nöjda att få tillgång till all den rutin, erfarenhet och kunnande som vår nya styrelse besitter. Styrelsen får en viktig roll då företaget går in i en ny och mycket expansiv fas som omfattar flera större internationella affärssamarbeten. Annonsörer har under en längre tid påvisat ett stort intresse för marknadsföring i mobilen, men det är först nu som räckvidden är tillräckligt hög och mobilerna tillräckligt avancerade för ett större genombrott. Mobilmarknadsföring kommer inom kort att bli en viktig inkomstkälla för medier, applikationsutvecklare och mobilföretag, säger Fredrik Palmaeus.

Taggar: