Melody skriver iSMS-kontrakt med 3G-operatör

Melody skriver iSMS-kontrakt med 3G-operatör Melody Interactive Solutions har skrivit avtal med MobilCom Multimedia GmbH i Tyskland för leverans och support av Melody Wireless Access Gateway för kommersiell lansering av interaktiva SMS-tjänster (iSMS). Melody har skrivit licens- och supportavtal med MobilCom för Melody Wireless Access Gateway med SMS-modul (WAG-SMS), en produkt som möjliggör för tjänsteleverantörer att erbjuda interaktiva och personliga SMS-tjänster till alla mobilanvändare. Med iSMS förbereder Melody marknaden för nästa steg i utvecklingen, nämligen WAP 1.2 push tillsammans med General Packet Radio Services (GPRS), och senare Multimedia Message Services (MMS) som kommer att introduceras i och med tredje generationens mobiltelefoni. Enligt GSM Association sändes totalt 6 miljarder SMS i Tyskland under första kvartalet i år. MobilCom har drygt 4,6 miljoner abonnenter och planerar att lansera iSMS-tjänster med hjälp av Melody WAG-SMS i Tyskland sent i sommar. - Vi är glada att gå in på den tyska marknaden tillsammans med MobilCom som vi anser mycket innovativa och angelägna att leverera konkurrenskraftiga mobila tjänster. Melody WAG-SMS kommer att ge MobilCom ett värdefullt verktyg i migrationen av dagens användare till 2,5G och 3G-tjänster, säger Ulf Änggård, VD för Melody Interactive Solutions. Melody WAG-SMS är en plattform som ger mobila tjänsteleverantörer en utmärkt möjlighet att sprida användningen av interaktiva mobila tjänster till alla användare. Produkten gör det möjligt att leverera och skapa personliga mobila tjänster, baserade på existerande och framtida innehåll, åtkomliga bland annat i dagens mest populära format, SMS. För mer information, kontakta Ulf Änggård, VD, Melody Interactive Solutions Tel: 08-454 96 28, Mobil: 070-854 72 28, E-post: ulf.anggard@melody.se Matthias Quaritsch eller Stefan Arlt, Unternehmenskommunikation (Corporate Communications), MobilCom AG Tel: +49 4331 69 1038 eller 1175. Fax: +49 4331 69 2888. E-post: pr@mobilcom.de Bakgrund Melody Melody Interactive Solutions AB (publ) tillhandahåller produkter och applikationer för trådlös kommunikation till mobiloperatörer, tjänsteleverantörer, portaler och vertikala branschsegment. Melody hjälper kunderna att utveckla sina mobila affärer och accelerera användandet av nya mobila tjänster genom att överbrygga dagens och morgondagens mobila teknologier. Melody grundades i Stockholm i augusti 1998 och finansieras av Telenor Ventures A/S, IT Provider, StartupFactory och Capital Research Company. Melody är medlem i WAP Forumtm, Mobile Applications Inititative och Bluetoothtm SIG. Mer information finns på http://www.melody.se/. Bakgrund MobilCom MobilCom grundades av Gerhard Schmid 1991 och noterades som ett av de första företagen på Neuer Markt på Frankfurt-börsen 1997. I April 2001, bildade MobilCom och France Télécom joint venture-företaget MobilCom Multimedia GmbH med lika andel aktier. MobilCom är en UMTS- licensinnehavare och planerar att öppna den tyska UMTS-marknaden som första multimedia-nätoperatör i mitten av 2002. Enligt ett så kallat "nationellt roaming-avtal", kan MobilCom-kunder använda trådlösa röst- och datatjänster över E-Plus nät när de befinner sig utanför MobilComs UMTS-nättäckning. Mer information finns på http://www.mobilcom.de/. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT00570/bit0001.pdf