Mobilehits förvärvar Melody

Mobilehits förvärvar Melody Mobilehits har tecknat avtal om förvärv av Melody Interactive Solutions. Genom köpet av Melody, som är verksamt inom mobilt Internet, får Mobilehits tillgång till Melodys egenutvecklade produkter och finansiella medel för en fortsatt expansion till nya marknader. Melody utvecklar produkter och tjänster för mobilt Internet åt bland andra Tele2, Telia och Mobilcom. Mobilehits är Nordens ledande portal för musik- och nöjesrelaterat innehåll för mobiltelefoner i form av ringsignaler, logos samt nyheter och information om artister och musik. Företagets egenutvecklade statistikverktyg, Startistics, analyserar besökarnas preferenser och beteendemönster, vilket ger Mobilehits en möjlighet att optimera sitt tjänsteutbud. Mobilehits har därför skapat högre intäkter per besökare än de flesta andra portaler. De sammanslagna bolagen ska i egen regi sälja musik- och nöjesrelaterat innehåll på nätet under varumärket Mobilehits samt erbjuda den bakomliggande plattformen till företag som vill driva en egen musik- och nöjesportal. Mobilehits kommer även att använda sin kunskap om besökarna för att sälja en relationsmarknadsföringstjänst till företag som vill nå Mobilehits målgrupp. - Företagens behov av att differentiera sitt erbjudande efter kundens unika behov blir allt större. Det är nödvändigt för att företagen ska kunna behålla sin kundbas och stimulera den till ökad konsumtion. Mobilehits har utvecklat ett fungerande och lönsamt koncept för detta ändamål. Förvärvet av Melody ger oss nu förutsättningar att leverera vårt koncept i stor skala, säger Robin Rutili, vd för Mobilehits. - Vi är mycket nöjda med samgåendet med Mobilehits. Företaget har visat att deras affärsidé fungerar, vilket tydliggörs av deras mycket positiva intäktsutveckling. Melodys produkter, Wireless Access Gateway och MyMobileHome, blir mer attraktiva när de kombineras med Mobilehits tjänster. Vi får ett starkt gemensamt erbjudande som gör det lättare att bearbeta potentiella företagskunder, säger Per Mosseby, vd för Melody. Melody är det senaste av en rad strategiska förvärv som Mobilehits genomfört under det gångna året. I somras köpte företaget de två konkurrenterna Nokiatricks och Melodyheaven, DEO:s tekniska plattform samt Lumumba.com, en av Sveriges största musik- och nöjessajter. Mobilehits planerar att lansera sin portal på nya marknader och förhandlar om försäljning av den tekniska plattformen till företag verksamma inom mobiltelefoni och mobilt Internet. Mer information om företagen finns på: www.mobilehits.com alt. www.melody.se För ytterligare information, vänligen kontakta: Robin Rutili, vd, Mobilehits, tel. 08-728 51 08 alt. 0709-18 17 02 Per Mosseby, vd, Melody, tel. 08-454 96 39 alt. 0704-83 62 70 Mobilehits är mest känt som Nordens ledande musik- och nöjesportal med över 600.000 medlemmar i Sverige och totalt drygt 1.100.000 medlemmar. Företaget erbjuder även sin tekniska plattform för kunder som vill driva egna nöjesportaler. Mobilehits är idag verksamt i Sverige, Schweiz, Storbritannien och Tyskland. Företagets största ägare är Enhancer, Johan Lagerlöf, Jan Nordlund och Per Aronsson. Melody Interactive Solutions AB (publ) tillhandahåller produkter och applikationer för trådlös kommunikation till mobiloperatörer, tjänsteleverantörer, portaler och företagssajter. Melody levererar praktiska mobila lösningar som hjälper kunderna att utveckla sina mobila affärer och accelererar användandet av mobila tjänster. Melody grundades 1998 och ägs av bland andra Telenor Ventures A/S, IT Provider, Startup Factory och Capital Research Company. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00460/wkr0002.pdf