WyWallet och Mobill lanserar ny effektiv betallösning med mobilen

Report this content

-   Världspremiär för att köpa mat från läktaren via mobilen och världens första säkra SMS-betalning för arenor

WyWallet, det nya betalbolaget som startats av Sveriges fyra mobiloperatörer Telia, Tele2, Telenor och 3, och Mobill, som erbjuder mjukvara och tjänster inom mobil e-handel, lanserar idag en ny betallösning för förköp via SMS. Den nya lösningen lanseras samtidigt som VM-premiären i ishockey i Ericsson Globe i Stockholm, tillsammans med Globens cateringleverantör, Global Eatertainment. Mobill lanserar även sin nya fasta läsare, som är världens första säkra verifieringslösning för SMS-betalningar på arenor.

–  Vi är mycket glada över samarbetet med WyWallet och vi ser stor potential för den här betalningslösningen innan, under och efter besök på arenor över hela Sverige, säger Joakim Nilehn, VD för Mobill.

Med betallösningen kan arenabesökare nu handla mat och dryck via SMS som sedan hämtas upp i speciella kassor. Därmed slipper besökarna köa för att handla korv och öl.

–  Mobill har tagit SMS-betalningar ett steg längre, säger Adam Hasslert, marknadschef för WyWallet. Vi har sett ett stort behov av snabba och säkra betalningslösningar på arenor, då det är korta pauser när alla besökare vill handla samtidigt. Tillsammans med Mobill har vi nu en innovativ lösning för detta.

Målet är att Mobills och WyWallets gemensamma lösning ska användas på arenor för större evenemang över hela Sverige, så som Allsvenskan i fotboll och Elitserien i ishockey, men även på andra typer av evenemang med större publik. Samarbetspartnern Global Eatertainment har hand om all servering av mat och dryck på arenorna Ericsson Globe, Hovet och Annexet i Stockholm.

–  Genom att ge besökaren möjlighet att beställa och betala varor mobilt kan vi ge bättre service till våra besökare. Restauratörerna får nya möjligheter att nå kundgrupper som tidigare har dragit sig för att göra köp på grund av långa köer. Det här kommer att ge restauratörerna nya intäktsmöjligheter och bättre lönsamhet, säger Claes Hanngren, Senior Advisor för Global Eatertainment.

Det behövs ingen särskild registrering för att börja använda lösningen, men man behöver kunna skicka betal-SMS. Om du gör en beställning så får du även information om i vilken kassa du kan hämta dina förbeställda varor, så att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. Betalningen sker via mobilräkningen.

Mobill lanserar också sin fasta läsare, Mobill Validator, som kan hantera stora volymer och scannar och validerar direkt på mobilen. Läsaren har inbyggd GSM, Wi-Fi och nätverkskoppling, vilket gör att den passar i alla typer av miljöer. Mobills innovativa tekniklösning M-Event fungerar för alla typer av mobiltelefoner, vilket gör den unik. Den är mycket enkel och snabb att använda, säker och baserad på robust teknik, samt patenterad med en verifieringsteknik som gör förfalskningar omöjliga. Mobills scannrar har även inbyggda så kallade NFC-chip i sina läsare, vilket öppnar för framtida kontaktlösa kommunikationslösningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Joakim Nilehn, VD Mobill
Telefon: 0734 - 06 60 00
E-post: joakim.nilehn@mobill.se

Claes Hanngren, Senior Advisor Global Eatertainment
E-post: claes.h@eatertainment.se

Adam Hasslert, marknadschef WyWallet
Telefon: 0704 - 43 21 000
E-post: adam.hasslert@wywallet

Om WyWallet
WyWallet är mobila betalningar för alla, överallt. Bolaget är ett unikt samarbete mellan Sveriges fyra mobiloperatörer: Telia, Tele2, Telenor och 3 och kommer att lanserar sin mobila plånbok i juni. Genom det gemensamma bolaget (4T) ska det bli enklare för både kunderna hos de olika operatörerna och för handeln i sin utveckling av fler betaltjänster för mobilen. Det nya varumärket och betallösningen WyWallet når från start 97 procent av alla Sveriges alla mobilkunder. Från och med juni kommer WyWallet att erbjuda betalning via konto, mobilräkning eller kort.

Om Mobill Scandinavia AB
Mobill Scandinavia AB är ett svenskt IT-företag som erbjuder mjukvara och tjänster inom mobil e-handel (Mobile Commerce). Mobills patenterade teknologi baseras på en plattform innehållande betalning, verifiering och kommunikation. Mobill hanterar även driften. Tekniken fungerar i alla typer av nät och mobiltelefoner nät och är framtidsförberedd för tekniker som exempelvis NFC. Mobills vision är att erbjuda alla samma möjlighet att delta i mobil e-handel oavsett teknisk kompetens, tillgänglig infrastruktur eller produkt. Bland kunderna finns kollektivtrafiken i Värmland, Jönköping, Kronoberg, Kalmar och parkeringsoperatörer som UPAB. Mobill grundades 2005.