• Mobill/

Karlstadsbuss uppgraderar till nytt system för mobilbiljetter och följer i UL och SLs fotspår

Report this content

Den nya betalningslösningen kommer göra det enklare för Karlstadsresenärer att köpa biljetter via SMS. Karlstadsbuss har valt att uppgradera till Mobills nya mobilbiljettjänst för SMS-biljetter, som ska installeras i början av 2013 och vilket gör det möjligt för resenärer att köpa biljetter via SMS. Karlstadsbuss hade 2011 totalt 6 miljoner resenärer.

– Vi är nöjda med att uppgradera till Mobills nya system, då det förenklar för både Karlstadsbuss resenärer och personal, säger Mathias Lindgren, projektledare på Karlstadsbuss.

Avtalet mellan Karlstadsbuss och Mobill löper på minst 2 år med ett uppskattat värde på 4,3 miljoner kronor. Karlstadsbuss väljer därmed samma leverantör av mobila betalningar som Storstockholms Lokaltrafik, Waxholmsbolaget, Östgötatrafiken, Västmanlands Lokaltrafik, Upplands Lokaltrafik, Länstrafiken Örebro, Länstrafiken Sörmland, Värmlandstrafik, Kollektivtrafikförvaltningen i Gävleborgs län, Kalmar Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg och Jönköpings Länstrafik.

Störst i Sverige på mobila betalningar
Mobill har i samband med avtalet med Karlstadsbuss totalt 13 svenska länstrafikbolag som kunder och beräknas omsätta över 25 miljoner mobilbiljetter totalt 2013. Tillsammans med företagets övriga mobila betaltjänster är Mobill nu störst i Sverige med över 50 miljoner mobila transaktioner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mathias Lindgren, projektledare på Karlstadsbuss
E-post: mathias.lindgren@karlstad.se

Joakim Niléhn, VD Mobill
Telefon: 0734 - 06 60 00
E-post: joakim.nilehn@mobill.se

Om Mobill Scandinavia AB
Mobill Scandinavia AB är ett svenskt IT-företag som erbjuder mjukvara och tjänster inom mobil e-handel (Mobile Commerce). Mobills patenterade teknologi baseras på en plattform innehållande betalning, verifiering och kommunikation. Mobill hanterar även driften. Tekniken fungerar i alla typer av nät och mobiltelefoner och är framtidsförberedd för tekniker som exempelvis near field communication (NFC). Mobills vision är att erbjuda alla samma möjlighet att delta i mobil e-handel oavsett teknisk kompetens, tillgänglig infrastruktur eller produkt. Förutom 13 svenska kollektivtrafikbolag så finns bland Mobills kunder också parkeringsoperatörer, idrotts- och evenemangsanläggningar som Stockholm Globe Arena och organisationer som Greenpeace och Röda Korset för att nämna några. Mobill grundades 2005.

Taggar: