Moblrn tar in kapital och tecknar globalt ramavtal

Report this content

Det svenska EdTech-företaget Moblrn erbjuder marknadens enklaste verktyg för  företag och organisationer som behöver skapa engagemang och kompetensutveckla i mobilen. Nu tar bolaget in 6,5 mkr för att utveckla tjänsten och expandera globalt. Samtidigt tecknar bolaget ett viktigt globalt ramavtal med den franska koncernen Saint-Gobain, världsledande inom tillverkning och distribution av material och lösningar för byggsektorn. Koncernen finns i 68 länder och äger 120 varumärken.

Tjänster för mobilt lärande är fortfarande ett outvecklat område och Moblrn har tagit fram en SaaS-plattform och mobiltjänst för mikrolärande. I en riktad nyemission tillförs bolaget 6,5 Mkr. Investerare är befintliga aktieägare samt den nytillträdde försäljningschefen

Henrik Wahlström med familj. Stefan Carlsson går också in som investerare och senior advisor i Moblrn. Stefan har under de senaste 25 åren haft ledande positioner inom telekom och FinTech både i Europa och Sydostasien och kommer med sitt gedigna nätverk hjälpa bolaget med den globala expansionen.

Tillskottet ska användas till att bygga säljorganisationen och utveckla tjänsten till nästa generation med ett selfservice-erbjudande där kunder från hela världen själv kan köpa och betala för tjänsten med kreditkort.

– Vi är väldigt glada över att våra ägare tror på oss och vill fortsätta satsa på vår utveckling. Henrik Wahlström går in med både energi att bygga en ny säljorganisation och kapital i företaget för att påskynda utvecklingen. Vi ser att mobilen har en självklar plats i företagsutbildning - framförallt i länder utanför Västeuropa där mobilen är viktigare än datorn som arbetsredskap, säger Anders Börde, vd för Moblrn.

Corona påskyndar digital omställning inom lärande
Intresset för Moblrns mobila utbildningsverktyg har ökat markant i samband med coronapandemins utbrott. Många företag kan inte samla sina medarbetare fysiskt för utbildning och då är mobilen ett bra alternativ.

– Bland de projekt som pågår nu finns tillverkare som behöver utbilda säljare i bygghandeln med produktkunskap men även transportföretag där många chaufförer behöver utbildning inom säkerhet. Generellt funkar mobilutbildning bra på branscher som kräver produktkompetens och där personalen inte har en naturlig åtkomst till en dator under dagen, säger Anders Börde.

Internationell expansion får extra skjuts av globalt ramavtal med Saint-Gobain
Som ett led i den globala expansionen öppnar Moblrn nu ett kontor i Singapore för att serva den asiatiska marknaden. Samtidigt tecknar Moblrn ett globalt ramavtal med koncernen Saint-Gobain, vilket innebär att man nu kan erbjuda 120 varumärken i 65 länder ett framtaget koncept för mobila utbildningar. Moblrn har sedan tidigare hjälpt Saint-Gobain med mobila utbildningar under tre år för varumärken som Gyproc, ISOVER, Leca och Weber och har sedan tidigare avtal med företaget i 12 länder.

– Det här är ett viktigt genombrott för Moblrn. Vårt mål att skapa en SaaS-tjänst för engagemangsdrivna utbildningar via mobilen för en världsmarknad och genom det här avtalet får vi både ekonomi och referenser att växa globalt, säger Anders Börde, vd för Moblrn.

För mer information:
Anders Börde, vd Moblrn: 0733-099 003, anders.borde@moblrn.com
Se även www.moblrn.com

Moblrn erbjuder en plattform för att företag själva ska kunna skapa mikrokurser och digitala utbildningar – direkt för mobilen. Enkelt, snabbt och tillgängligt - både för den som köper in, den som gör och den som ska genomföra utbildningen. Våra kunder är både stora och små organisationer och företag som ser värdet av dialogbaserad utbildning av anställda, partners och kunder. Exempel på företag som ger sina medarbetare smart utbildning via mobilen är Länsförsäkringar, Assa Abloy, Saint-Gobain, Phils Burger, Humana, SABO och Region Halland. Se även www.moblrn.com