Saint-Gobain rullar ut mobilutbildningar globalt med svenska Moblrn

Report this content

Det svenska EdTech-företaget Moblrn erbjuder marknadens enklaste verktyg för företag och organisationer som behöver skapa engagemang och kompetensutveckla i mobilen. Nu tecknar bolaget ett globalt ramavtal med den franska koncernen Saint-Gobain, världsledande inom tillverkning och distribution av material och lösningar för byggsektorn. Koncernen finns i 65 länder med 120 varumärken.

Mobilutbildning med SaintGobain
Moblrn har hjälpt Saint-Gobain med mobila utbildningar under tre år för varumärken som Gyproc, ISOVER, Leca och Weber och har sedan tidigare avtal med företaget i 12 länder. Bara under året har Saint-Gobains verksamheter i Sydafrika, Turkiet, Thailand, Vietnam, Danmark och Finland inlett utbildningsinsatser med Moblrn.

Ramavtal med 120 varumärken i 68 länder
Nu har Moblrn tecknat ett globalt ramavtal med koncernen, vilket innebär att man nu kan erbjuda 120 varumärken i 65 länder ett framtaget koncept för mobila utbildningar.

– Det här är ett viktigt genombrott för Moblrn. Vårt mål att skapa en SaaS-tjänst för engagamamngsdrivna utbildningar via mobilen för en världsmarknad och genom det här avtalet får vi både ekonomi och referenser att växa globalt, säger Anders Börde, vd för Moblrn.

En faktor som påskyndat utvecklingen av fenomenet mobilutbildning är den pågående coronapandemin. Många utbildningen kan inte genomföras fysiskt och man måste därmed hitta alternativa sätt. För Saint-Gobains del innebär detta att man inte tappar fart i produktutbildningarna.

– Ett antal Saint-Gobain-verksamheter runt om i världen har redan lanserat sina utbildningar med Moblrn-lösningen. Detta visar att det finns ett behov av enklare och mer tillgänglig utbildning inom vår koncern. Genom ramavtalet med Moblrn vill vi nu utöka samarbetet och se till att alla våra enheter har möjlighet att snabbt rulla ut mobilt lärande på sina lokala marknader, säger Gilles LévaDeputy Vice President Marketing Innovation & Offer Director för Saint-Gobain.

– Att nå ut till våra återförsäljare med produktuppdateringar, utbildning och kampanjinfo är en enorm utmaning för oss. Vi vet att det är viktigt för vår försäljning. De traditionella utbildningarna på plats är inte tillräckligt för att klara de nya utmaningarna med snabb kompetensutveckling. Saint-Gobain ser mobilen som ett utmärkt komplement för att nå ut till alla som behöver utbildning. Vi ser verkligen fram emot att ta samarbetet med Moblrn till nästa steg så att fler av våra verksamheter runt om i världen kan dra nytta av detta nya och innovativa sätt att utbilda och engagera återförsäljare, fortsätter Gilles Léva.

Tre års samarbete har skapat effektiv utbildning för fackhandeln
Att använda mobilen som utbildningsverktyg kring företagets produkter bland säljare i fackhandeln har visat sig mycket effektivt. Efter tre års samarbeten har Moblrn hittat ett effektivt sätt att erbjuda mobila utbildningar som riktar sig till säljare i fackhandeln.

Anders Ek, Technical and Institute Manager för Weber, har upplevt en tydlig effektivisering genom att komplementera dom fysiska utbildningen med snabba enkla kurser i mobilen.

– När vi besöker återförsäljarna för att utbilda säljkåren kring våra produkter och system är det ofta svårt att få med alla. Butikerna har svårt att avvara personal som egentligen ska möta kunderna därför är det bra om utbildningen kan göras i mindre pass när det finns tid över, säger Anders Ek.

För mer information:
Anders Börde, vd Moblrn: 0733-099 003, anders.borde@moblrn.com