Att välja videoövervakningssystem – en checklista

Report this content

Övervakningskameror blir allt mer kompakta och ökar i prestanda. För att få mest ut av sin investering finns det ett flertal saker att tänka på när man väljer videoövervakningssystem. Faktorerna omfattar till exempel användningsområde, kvalitetskrav samt vilka tekniska och ekonomiska resurser som finns. Här är tio punkter som gör det lättare att välja lösning.

1. Användningsområde
Om du behöver ett videoövervakningssystem som spelar in detaljer i högupplösning bör du välja IP-kameror med hög megapixelnivå. Videokameror baserade på den äldre analoga tekniken ger en realtidsbild med högst 0,4 megapixel och en inspelad bild på generellt 0,1 megapixel (CIF). Megapixelnätverkskameror från Mobotix, med 3,1 megapixel, ger ungefär 30 gånger högre detaljnivå än analoga kameror. Analoga kameror med högre upplösning (4CIF) klarar inspelningar med högre detaljnivå men har problem med videouppspelning.

Om du behöver ett övervakningssystem för både dag- och nattetid påverkar detta ditt val av kamera. CCTV- och nätverkskameror är lämpliga val. Man bör även ta hänsyn till om kamerorna kommer att utsättas för extrema utomhusmiljöer. Det bästa valet för denna sorts användningsområden är modeller utan några mekaniska, rörliga delar och kameror som inte kräver någon extra uppvärmning eller nedkylning. Det innebär lägre kostnader för drift och underhåll.

Akustisk övervakning är ett annat område som ökar i betydelse. Akustisk övervakning med analoga system är dock bara möjligt med separata ljudkablar. Ett bättre alternativ är nätverkskameror med integrerat ljud som kan spela in ljuddata och synkronisera det med videodata eller integrera det i samma videoström. Inspelad ljuddata skickas sedan över nätverket i övervaknings- och /eller inspelningssyfte.

2. Befintlig infrastruktur
Det är vanligtvis förhållandevis enkelt och kostnadseffektivt att sätta upp ett IP-baserat säkerhetssystem då många företag redan har IP-baserade nätverk. Att installera ett IP-baserat videoövervakningssystem är betydligt mindre kostsamt än att överföra analog video via koaxialkabel eftersom den nödvändiga infrastrukturen oftast redan är tillgänglig. Ett analogt CCTV-system kräver dock att koaxialkablar installeras först. Ett annat problem och kostnadsområde förknippat med analoga kameror är strömtillförseln, vilket måste installeras för systemet. IP-kameror däremot använder generellt standarden IEEE 802.3af för Power over Ethernet (PoE), det vill säga ström via Ethernetkabel.

3. Bildsektion
Båda analoga och digitala system erbjuder kameror för olika användningsområden och önskade bildsektioner. Trots detta finns en betydande fördel med megapixelsystem: tack vare den höga upplösningen krävs färre kameror för att spela in de nödvändiga bildsektionerna jämfört med analoga lösningar eller IP-system på standardnivå. Den hemisfäriska tekniken gör det nämligen möjligt att skapa en panoramavy (väggmonterad) eller en 360-gradersvy (takmonterad). På så sätt kan man säkra ett rum genom att använda endast en kamera. De nödvändiga förvrängningskorrigeringarna av bildperspektivet görs redan i kameran för att undvika höga infrastrukturkostnader för inspelningsdatorer.

4. Dataöverföring/bandbredd
Fördelen med analog teknik är att den exklusiva överföringsvägen, som dock måste etableras först, gör att kamerasystemet fungerar oberoende av den tillgängliga bandbredden hos nätverket.

Digital teknik är generellt en annan sak. När man använder flera IP-kameror eller kameror med hög upplösning i megapixelstorlek är det oftast nödvändigt att sätta upp ett särskilt videonätverk för att förhindra bandbreddsproblem. Vid stora datavolymer krävs att kamerorna stöder Quality of Service (Qos) för att uppnå nödvändig bandbredd för att kunna strömma videodata och överföra kontrollkommandon i nätverket.

Det decentraliserade systemet utgör exempel på ännu en metod, som kräver mycket mindre bandbredd. I detta system är varje kamera utrustad med en höghastighetsdator och, om nödvändigt, ett digitalt flash-minne (MicroSD-kort) som rymmer flera dagars inspelningstid. Detta decentraliserade system kräver mindre bandbredd eftersom data behandlas redan i kameran och de högupplösta bilderna behöver därför inte konstant flyttas för analys.

5. Backup/datalagring
Bilddata med analoga videosystem spelas vanligtvis in på en digital videoinspelningsenhet (DVR) eller på ett NAS- eller SAN-system. Det går då att titta på bilderna i realtid på olika skärmar. Men för att göra detta möjligt måste bilderna första digitaliseras. Kamerorna har inget integrerat minne och data kan därför gå förlorad om fel inträffar i det centrala lagringssystemet. Detta gäller även nätverkskameror utan internt minne. Om nätverkskameran däremot har ett internt minne är det möjligt att överbrygga kortare driftuppehåll – till exempel nätverksfel på några minuter, underhåll av nätverkskomponenter, eller till och med den tid det tar att ersätta och starta inspelningsdatorn. Allt utan att förlora några data. Ytterligare minneskort gör det möjligt att vid behov lagra inspelat videomaterial i flera dagar.

6. Fjärraccess
Med IP-videokameror kan du säkra nästan vilka platser som helst. Enda kraven är en internetanslutning och en internetansluten klientenhet. Detsamma gäller för analoga system, förutsatt att bilddata har digitaliserats och överförts till nätverket. Fördelen med nätverkskameror är att man i realtid kan titta på bilder från en internetansluten dator och samtidigt söka efter specifika inspelningar. En nätverkskamera kan ta emot alla möjliga instruktioner på distans och uppdateringar av mjukvaran kan göras vid behov. Det går därmed att vrida, panorera, luta och zooma kameran, för att inte nämna att på distans kontrollera upplösningen och den digitala zoomen. Det finns även systemlösningar som använder den globala SIP-standarden för telefoni, vilket gör det möjligt att ställa in så att ett samtal görs till ett valt nummer om ett alarm inträffar.

7. Utbyggnadsval
Man kan använda befintliga installationer med koaxialkabel för att anpassa och modernisera videosystem med CCTV-kameror, så länge som systemkraven för kabelisolering/kabellängd uppnås. När det analoga kamerasystemet flyttas till en ny plats, måsta koaxialkablarna för det analoga systemet återinstalleras på den nya platsen. För nätverkskameror, å andra sidan, behövs bara en nätverksanslutning.

8. Säkerhet
Den säkra överföringen av bilddata från säkerhetskameror är av stor vikt. Videosignalen hos analoga kameror överförs via koaxialkabeln utan någon autentisering eller kryptering. Det innebär att signaler enkelt kan snappas upp eller ersättas. Videodata hos nätverkskameror krypteras, vilket säkerställer att data inte kan göras tillgänglig, ersättas eller manipuleras utan tillstånd. Det är även möjligt att förhindra hackerattacker med hjälp av krypterade certifikat. Dessutom kan man integrera krypterade vattenmärken i videodataströmmar för att skapa bevis i form av bilder, tidpunkter, platser, användare och/eller alarm.

9. Kostnader
Nätverksvideosystem är mer kostnadseffektiva än DVR-baserade analoga system om man redan har en installerad IP-infrastruktur. Man behöver inte köpa utrustning som multiplexers och videoinspelare, vilket krävs för analoga system, eftersom dessa funktioner utförs av nätverket. Nätverket kräver väldigt lite underhåll, vilket sparar både tid och pengar. Detta gäller dock endast under förutsättning att det befintliga nätverket inte störs eller upphörs på grund av den extra nätverksbelastningen från videodata. Om man planerar att använda många IP-kameror rekommenderas av säkerhetsskäl att installera separata nätverk särskilt för videoapplikationer. Om det är nödvändigt med ytterligare kabelinstallationer är det inte alltid som påståendet att digitala system är ”enklare och mer kostnadseffektiva” stämmer. Det decentraliserade systemet är dock ett undantag för denna regel, eftersom data behandlas i kameran och gör att de högupplösta bilderna inte konstant behöver överföras för analys. Detta medför en minimal belastning på nätverket, även med ett stort antal megapixelkameror.

10. Framtidssäker
Om man i framtiden vill utöka sitt säkerhetssystem eller integrera systemet i andra digitala applikationer är nätverksvideolösningar det bästa alternativet. Analoga system går nämligen inte att integrera med tredjepartssystem som brand- eller inbrottsalarm, fastighetshantering eller accesskontroll.

Kontakt för företag:
Tonny Frederiksen

Business Development Manager – Nordic, Mobotix
Telefon: +45 2824 5430, E-post: tonny.frederiksen@mobotix.com

Kontakt för media:
Simone Herold, PR hos Mobotix AG
Telefon: +49 6302 9816-111, E-post: simone.herold@mobotix.com

Kenneth Nygaard Knudsen, PR-representant för Mobotix i Norden och Baltikum
Telefon: +45 3033 6496, E-post: knk@related.dk

Bite Communications
Telefon: 08-402 01 00, E-post: mobotix@bitepr.se

Om Mobotix
Mobotix AG är ett programvaruföretag med egenutveckling av maskinvara för digitala, högupplösta och nätverksbaserade videosäkerhetssystem. Företaget fokuserar på utvecklingen av användarvänliga, kompletta systemlösningar från en och samma leverantör. Företaget har sitt huvudkontor i tyska Langmeil och har sedan starten 1999 varit kända för sin banbrytande och ledande roll inom nätverkskamerateknik. Företagets decentraliserade koncept har dessutom lett till att högupplösta videosystem blivit en kostnadseffektiv lösning. Sedan 2010 omfattar även Mobotix produktsortiment egenutvecklade, intelligenta produkter för hemmet. Hundratusentals videosystem från Mobotix finns sedan många år på ambassader, flygplatser, tågstationer, hamnar, bensinstationer, hotell eller motorvägar i hela världen.

Taggar: