Ny kamera fångar ljusskygga typer

Report this content

Mobotix lanserar en ny version av den populära kameran D14. Den nya modellen, D14D, har två linser som kan ställas in för att komplettera varandra i dagsljus och mörker. En särskilt utvecklad infraröd sensor gör det möjligt att få övervakningsbilder av hög kvalitet även under dåliga ljusförhållanden.  Kameran meddelar dessutom om någon försöker skada den.

D14D-kameran är en uppdatering av DualDome D14. Den robusta och väderbeständiga kameran är nu tillgänglig i tre versioner som utnyttjar den dubbla linsen på olika sätt. D14D kan antingen utrustas med två dagslinser, två infraröda nattlinser eller en kombination av de två.

Det sistnämnda alternativet kallas D14D Day/Night Fix och förväntas bli populär då de två linserna kan komplettera varandra för att ge optimal täckning under både dag och natt.

Två kameramoduler för bättre bildkvalitet
Mobotix D14D Day/Night Fix har två kameramoduler som är monterade parallellt. Det innebär att de alltid täcker samma område och att man inte behöver skifta funktion med ett mekaniskt filter som kräver underhåll.

Linsen för dagsljus ger färgbilder med hög kontrast och stor upplösning – ända upp till 6,2 megapixel – som gör det enkelt att zooma in på detaljer i bilden, till exempel en nummerplåt eller ett ansikte.

Den andra linsen trotsar mörker tack vare en svartvit sensor som är mycket känslig för infraröda signaler. Det skiljer den från de flesta andra infraröda kameror som vanligtvis är utrustade med en färgsensor där färgerna kan flyta ut på grund av de integrerade färgfiltren.

Kameran skiftar automatiskt mellan dag- och nattlins efter ljusförhållande.

Sensor registrerar automatiskt skadegörelse
Den nya D14D-kameran är utrustad med en integrerad skadegörelsesensor som avslöjar om någon försöker manipulera eller skada kameran, eller begränsa synfältet. Om det exempelvis kastas ett föremål mot kameran kan den fånga gärningsmannen på video och samtidigt meddela ett vaktbolag. Dessutom lyser kamerans röda dioder och ett ljudalarm sätts igång – alternativt ett personligt meddelande genom högtalaren – vilket borde få de flesta gärningsmän att sluta skadegörelsen.

För mer information eller för produkttest vänligen kontakta:
Simone Herold, PR hos Mobotix AG
Telefon: +49 6302 9816-111, E-post: simone.herold@mobotix.com

Kenneth Nygaard Knudsen, PR-representant för Mobotix i Norden och Baltikum
Telefon: +45 3033 6496, E-post: knk@related.dk

Bite Communications
Telefon: 08-402 01 00, E-post: mobotix@bitepr.se

Om Mobotix
Mobotix AG är ett programvaruföretag med egenutveckling av maskinvara för digitala, högupplösta och nätverksbaserade videosäkerhetssystem. Företaget fokuserar på utvecklingen av användarvänliga, kompletta systemlösningar från en och samma leverantör. Företaget har sitt huvudkontor i tyska Langmeil och har sedan starten 1999 varit kända för sin banbrytande och ledande roll inom nätverkskamerateknik. Företagets decentraliserade koncept har dessutom lett till att högupplösta videosystem blivit en kostnadseffektiv lösning. Sedan 2010 omfattar även Mobotix produktsortiment egenutvecklade, intelligenta produkter för hemmet. Hundratusentals videosystem från Mobotix finns sedan många år på ambassader, flygplatser, tågstationer, hamnar, bensinstationer, hotell eller motorvägar i hela världen. www.mobotix.com

Taggar: