DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 JUNI 2009

Organisationsförändringar och kostnadsnedskärningar efter ett svagt andra kvartal. För att möta lågkonjunkturen genomför Mobyson strukturella förändringar och nedskrivningar som påverkat årets andra kvartal negativt med 4,5 MSEK. Förändringarna förväntas ge en årlig besparing om cirka 12 MSEK. Perioden 1 april – 30 juni 2009 • Intäkterna för andra kvartalet minskade med 31,2 % till 38,9 MSEK (57,0). • Bruttomarginalen minskade från 28,5% till 22,7% och bruttovinsten minskade med 45,7 % till 8,8 MSEK (16,2). • EBITDA uppgick till -10,8 MSEK (-2,2). • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -14,7 MSEK (-6,1). • Resultat efter skatt uppgick till -15,2 MSEK (-14,2). Av resultatet utgör -4,0 MSEK avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet. • Resultat per aktie för verksamheten före och efter utspädning april till juni uppgick till -0,08 SEK (-0,08 SEK). Perioden 1 januari – 30 juni 2009 • Intäkterna för januari till juni minskade med 21,7 % till 83,5 MSEK (106,7). • Bruttomarginalen minskade från 25,5% till 24,6% och bruttovinsten minskade med 24,6 % till 20,5 MSEK (27,2). • EBITDA uppgick till -15,1 MSEK (-5,1). • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -22,0 MSEK (-11,1). • Resultat efter skatt uppgick till -21,3 MSEK (-18,4). Av resultatet utgör -6,9 MSEK avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet. • Resultat per aktie för verksamheten före och efter utspädning januari till juni uppgick till -0,12 SEK (-0,10 SEK). VD har ordet Mobyson visar ett svagt andra kvartal, främst beroende på en betydande nedgång i intäkter från många av Mobysons stora kunder som väsentligen har minskat sina inköp på grund av lågkonjunkturen. För att möta utvecklingen har vi beslutat att genomföra organisationsförändringar och kostnadsnedskärningar. I dagens krävande affärsklimat väljer Mobyson att koncentrera sig fullt ut på sin kärnverksamhet inom Mobile Outsourcing i Norden. För att möta den negativa resultatutvecklingen under året genomförs kostnads-minskningar i bolagets operativa verksamhet samtidigt som koncernfunktionen i Norge avvecklas. Sammantaget förväntas detta ge en besparing om cirka 12 MSEK och resultateffekten kommer att bli märkbar under årets tredje och fjärde kvartal. Kostnader avseende strukturförändringarna belastas årets andra och tredje kvartal. Organisationsförändringen gör det rationellt att kombinera ställningen som VD för bolagets operativa svenska verksamhet med ansvaret för utveckling av koncernen och bolagets börsrelationer. Jag övertar därför ansvaret som tillförordnad VD i dotterbolaget Mobyson Business Solution AB och det norska koncernkontoret avvecklas. Under hösten kommer ledningen att koncentrera bolagets verksamhet på marknadssegment där Mobyson kan ta marknadsandelar under lågkonjunkturen samtidigt som Mobyson kommer att vara optimalt förberedda när konjunkturen väl vänder. Bent Brugård, VD Mobyson AB