DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2009

Marknadsefterfrågan stabiliseras under det tredje kvartalet Minskningen av intäkter under årets andra kvartal var cirka 30% jämfört med föregående år och minskning har varit på samma nivå även under årets tredje kvartal. Vår bedömning är att marknadsefterfrågan tills vidare har stabiliserats på denna nivå. Genomförda strukturåtgärder påverkar periodens kvartal negativt med 3 MSEK. Perioden 1 juli – 30 september 2009 • Intäkterna för tredje kvartalet minskade med 29,8 % till MSEK 32,5 (46,2). • Bruttomarginalen minskade från 24,1 % till 17,2 % och bruttovinsten minskade med 49,9 % till MSEK 5,6 (11,2). • EBITDA uppgick till MSEK -10,0 (-3,0). • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK -12,3 (-6,4). • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -11,6 (-0,6). Av resultatet utgör -2,2 (-3,3) MSEK avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet. • Resultat per aktie för verksamheten före och efter utspädning juli till september uppgick till SEK -0,06 (-0,05). Perioden 1 januari – 30 september 2009 • Intäkterna för januari till september minskade med 24,2 % till MSEK 116,0 (153,0). • Bruttomarginalen minskade från 25,1 % till 22,5 % och bruttovinsten minskade med 32,0 % till MSEK 26,1 (38,4). • EBITDA uppgick till MSEK -25,1 (-8,1). • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK -34,3 (-17,5). • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -32,9 (-19,0). Av resultatet utgör MSEK -9,2 (-9,4) avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet. • Resultat per aktie för verksamheten före och efter utspädning januari till juni uppgick till SEK -0,17 (-0,10). VD har ordet Den på finanskrisen efterföljande lågkonjunkturen har inneburit en väsentligt försämrad marknad för Mobyson. Denna marknadsnedgång accentuerade överraskande snabbt under årets andra kvartal och innebar att många av Mobysons stora kunder väsentligen minskade sina inköp. Minskningen av intäkter under det andra kvartalet var cirka 30% i jämförelse med föregående år och minskning har varit på samma nivå även under årets tredje kvartal. Vår bedömning är att marknadsefterfrågan tills vidare har stabiliserats på denna nivå. Under det tredje kvartalet är bruttomarginalen lägre än tidigare under året och föregående år, vilket beror på en lägre försäljning av abonnemang med högre bruttomarginal under semestermånaderna. Vi bedömer dock att detta är en tillfällig försämring av bruttomarginalen. För att möta de minskade intäkterna har Mobyson genomfört omfattande insatser för att anpassa Mobysons organisation och kostnader: • personalen har minskat från 65 till 40 medarbetare • koncernfunktionen och det norska koncernkontoret har avvecklats • VD för Mobyson Business Solutions (MBS) Marie Loverfeldt har lämnat bolaget • Koncernchef Bent Brugård har övertagit ansvaret som t.f. VD för MBS • CFO Christer Nilsson lämnar bolaget och MBS ekonomichef Jens Nyquist får ett utvidgat ansvar • minskad kapitalbindning i kundfordringar och lager Parallellt har ett antal åtgärder vidtagits för att säkerställa Mobysons konkurrenskraft: • verksamheten fokuseras på kärnverksamheterna mobil kommunikation, Mobile Outsourcing och Mobile Management Systems • etablering av verksamhet i Finland • ny ledningspersonal inom försäljning och ekonomi • nya medarbetare inom försäljning • effektivisering av inköp, logistik och lager samt service och support • organisationsförändringar för att mer effektivt tillgodose kundernas behov • investeringar i vidareutveckling av Mobysons webbaserade managementsystem Mobile Management Systems Nedgången i intäkter kom dock så snabbt att kostnadsminskningarna inte medfört någon större resultateffekt under året. Därtill kommer att kostnader för strukturåtgärder har belastat årets resultat; under det tredje kvartalet med cirka 3 MSEK och ackumulerat under 2009 med 7,5 MSEK. Sammantaget förväntas de genomförda strukturåtgärderna medföra en årlig kostnadsbesparing om 12 MSEK. Den negativa resultatutvecklingen har inneburit ett negativt kassaflöde under året och koncernens likvida medel vid periodens slut är 24 MSEK och det egna kapitalet 123 MSEK. Efter ett krävande år med negativ resultatutveckling kommer vidtagna åtgärder och minskade kostnader att ge effekt genom att Mobyson kan uppnå lönsamhet vid lägre intäkter än tidigare. Bent Brugård, VD Mobyson AB