Delårsrapport Mobyson AB (publ.) 1 januari – 30 september, 2007

Mobyson AB har inlett en satsning med dotterbolaget Freetel AB i spetsen. Detta är ett led i Mobysons strategi att koncentrera verksamheten till företagsmarknaden inom mobiltelefoni. Genom försäljning av bolagen inom verksamhetsområdena Logistics och Network Services stärks kassan, vilket ger möjlighet till tillväxt inom Business Solutions.

I enlighet med IFRS 5 separeras den verksamhet som är under avveckling från den kvarvarande verksamheten.

Juli - september 2007

• Intäkterna för kvarvarande verksamhet juli till september ökade med 7 % till 27,5 MSEK (25,7). Intäkterna för hela verksamheten, inklusive den avvecklade, minskade med 57 % till 68,5 MSEK (158,2).

• Resultat efter skatt för kvarvarande verksamhet juli till september uppgick till –24,4 MSEK (7,1). Av resultatet utgör -19,2 MEK avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet. Resultat efter skatt för hela verksamheten uppgick till –33,1 MSEK (–8,1). Av resultatet utgör - 26,7 MSEK avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet.

• Resultat per aktie för kvarvarande verksamhet före och efter utspädning juli till september uppgick till –0,14 SEK (0,12 SEK).

• Rörelseresultatet (EBIT) för kvarvarande verksamhet uppgick till –19,6 MSEK (0,1).

• Balansräkningen har stärkts betydligt. Soliditeten uppgår till 62 % och likvida medel uppgick vid periodens slut till 75,7 MSEK.

• Den 6 juli såldes Network Services (Talkmore Holding AS och Mobyson AS) till Telenor. Köpeskillingen uppgick till 135 MNOK exklusive försäljningskostnader.

• Den 6 juli såldes Link Messaging AB som ingick i affärsområdet Business Solutions, till ZapDance AS. Köpeskillingen uppgick till 12 MSEK exklusive försäljningskostnader.

• I augusti såldes aktieinnehavet i intressebolaget Voice Roaming Technology AS till Birdstep Technology ASA. Försäljningen genomförs med hjälp av aktier som värderas till 14 MNOK vid försäljningstillfället och omfattas av ett lock-up-avtal på sex månader.

Januari – september 2007

• Intäkterna för kvarvarande verksamhet januari till september ökade med 15 % till 85,7 MSEK (74,4). Intäkterna från hela verksamheten, inklusive den avvecklade, minskade med 27 % till 306,8 MSEK (420,0) på grund av försäljningen av Logistics-verksamheten i maj.

• Resultat efter skatt för kvarvarande verksamhet uppgick till –40,7 MSEK (8,5). Av resultatet utgör –27 MSEK avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet. För hela verksamheten uppgick resultat efter skatt till –94,3 MSEK (–19,1). Av resultatet utgör –58,2 MSEK avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet.

• Resultat per aktie från kvarvarande verksamhet före och efter utspädning januari till september uppgick till –0,27 SEK (0,13 SEK).

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till –32,5 MSEK (3,3).