Mobyson och Tieto tecknar globalt avtal gällande Mobil Outsourcing

Mobyson och Tieto har tecknat ett globalt avtal avseende mobil outsourcing. Initialt gäller avtalet leveranser i Sverige och Finland. Detta innebär att Mobyson bildar finländskt aktiebolag samt även etablerar kontor och säljstyrka i Finland. Mobyson kommer att leverera mobil kommunikation till Tietos 6 000 medarbetare i Finland och 3 300 medarbetare i Sverige. Avtalet gäller till 2011-12-31 och ordervärdet beräknas uppgå till 35 MSEK under avtalsperioden.

Avtalet innebär att Mobyson försörjer Tieto med förkonfigurerade mobilterminaler, reparations- och utbyteskoncept, all löpande hantering av abonnemangsärenden samt 1:st line support till samtliga anställda inom Tieto-koncernen i Sverige och Finland.

Mobysons koncept för Mobil outsourcing innebär att Mobyson levererar mobiltelefoner och kringutrustning, samt administration av all ärendehantering vid förändring av mobila tjänster för samtliga till Tieto anslutna mobiloperatörer. Som plattform för leveransen används Mobysons Mobile Management Systems (MMS). MMS är ett webbaserat system som ger företaget överblick och förenklar hanteringen av all administration av företagets mobiltelefoni.

– Etableringen i Finland ligger helt i linje med Mobysons strategi att växa i Norden tillsammans med kunderna. Med vår nordiska plattform kommer vi att kunna tillgodose både svenska och nordiska företags behov av mobil kommunikation på ett mycket effektivt sätt och med hög servicenivå. Det finns egentligen inga konkurrenter som har ett lika komplett och starkt utbud som vi har, säger Marie Loverfelt, vd för Mobyson Business Solutions.