Mobyson redovisar samlat koncernresultat på -0,6 MSEK efter skatt i tredje kvartalet

Den operativa verksamheten Mobyson Business Solutions levererade ett svagt positivt tredje kvartals resultat på 2,9 MSEK EBITDA, då sommarmånaderna juli och augusti generellt sett har lägre aktivitet på grund av semesterledighet. September månad gav däremot de bästa omsättnings- och resultatsiffrorna för en enskild månad, sedan affärsområdet etablerades. Under perioden var effekten från avvecklade verksamheter positiv och det samlade resultatet efter skatt för koncernen var i tredje kvartalet -0,6 MSEK.

Tredje kvartalet i korthet:

• Intäkterna för juli till september ökade med 68 % till 46,2 MSEK (27,5).

• Bruttomarginalen ökade med 6,1 procentenheter till 24,1 % (18,0 %) och bruttovinsten ökade med 125 % till 11,2 MSEK (5,0).

• Resultat efter skatt uppgick till -5,1 MSEK (-24,4). Av resultatet utgör -3,3 MSEK avskrivningar och nedskrivningar, vilka inte påverkar bolagets likviditet.

• Resultat efter skatt för hela verksamheten uppgick till -0,6 MSEK (-33,0) inklusive avvecklad verksamhet.

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -6,4 MSEK (-19,6).

• EBITDA uppgick till – 3,0 MSEK (-0,4).

Mobyson har en solid finansiell situation. Trots att bolaget betalat tillbaka 55 miljoner kronor till aktieägarna under hösten, har Mobyson en stark kassa och ett positivt kassaflöde i den operativa verksamheten. Lågkonjunktur med ökat fokus på kostnadsbesparingar och ett större behov av outsourcing, gör Mobysons lösningar efterfrågade.

Mobysons erbjudande av Mobile Outscourcing har fått ett gott genomslag på den svenska marknaden. Under tredje kvartalet har Mobyson skrivit kontrakt med flera viktiga kunder som Cardo, Proffice, NVS Installation, Skandia, Carpark, Riksidrottsförbundet, Upplands Väsby kommun och Sigtuna kommun.

Mobysons interna integrationsarbete har skapat både en förstärkt driftsorganisation och en förstärkt operativ ledningsgrupp som fokuserar på den svenska marknaden. Den operativa verksamheten är välmående, lönsam och står på egna ben. Som extra motor representerar koncernledningen en plattform för uppköp, tillväxt och expansion på nya marknader.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Bent Brugård, vd, Mobyson AB (publ.)
Tel:+47 90 85 35 06, e-post: bent.brugard@mobyson.net

Christer Nilsson, cfo, Mobyson AB (publ.)
Tel:+47 45 80 19 63, e-post: christer.nilsson@mobyson.net