• Mobyson AB/

Mobysons operativa verksamhet höjer bruttovinsten under andra kvartalet och redovisar EBITDA 4,4 MSEK

Mobysons delårsrapport visar att den positiva utvecklingen från årets första kvartal har fortsatt även under det andra. Bruttovinsten har stigit från 22 % i första kvartalet till 29 % i andra kvartalet. EBITDA från den operativa verksamheten blev 4,4 MSEK. Strukturella engångskostnader i samband med avveckling och verksamhetsförändringar påverkar dock resultatet i moderbolaget negativt, vilket givit EBITDA om -2,2 MSEK.

Perioden i korthet:

• Intäkterna för perioden april till juni i ökade med 105 % till 57,0 MSEK (27,8)

• Bruttovinsten ökade till 29 % (19 %)

• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -6,1 MSEK (-4,1).

• EBITDA ökade till -2,2 MSEK (-3,4)

• EBITDA från den operativa verksamheten ökade till 4,4 MSEK (2,7)

Mobysons finansiella ställning och den positiva utvecklingen i den operativa verksamheten har gjort det möjligt att återbetala 55,5 MSEK till bolagets aktieägare i augusti. Bolaget har en fortsatt stark finansiell position efter återbetalningen och vill utvärdera ytterligare förvärv framöver. Den industriella kärnan, som utgör grund för den vidare utvecklingen, är nu fastlagd.

Andra kvartalet har präglats av den integrationsprocess som skapar det nya Mobyson Business Solutions. Det är ett enat bolag, med all sin verksamhet koncentrerad till företagsmarknaden för mobiltelefoni, IP-växlar och tillhörande support. I april började Marie Loverfelt som ny VD för Mobysons svenska verksamhet. Hennes arbete fokuseras på att samla Freetel i Stockholm, Totaltelefoni i Uppsala och Comforit i Göteborg till en slagkraftig enhet under paraplyet Mobyson Business Solutions.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Bent Brugård, vd, Mobyson AB (publ.)
Tel:+47 90 85 35 06, e-post: bent.brugard@mobyson.net

Christer Nilsson, cfo, Mobyson AB (publ.)
Tel:+47 45 80 19 63, e-post: christer.nilsson@mobyson.net