Ny styrelseordförande i Mobyson AB (publ.)

Styrelsen i Mobyson AB valde vid styrelsemöte den 15 maj Rune Rinnan som ny styrelseordförande i bolaget. Rinnan har lång erfarenhet från styrelsearbete och företagsledning i telekombranschen. Rinnan efterträder Erik Langaker som har varit styrelseordförande i Mobyson sedan 2005. Langaker fortsätter som styrelseledamot.

- Mobsyon befinner sig i en spännande fas just nu. Tillväxten på marknaden, den tekniska utvecklingen och den nya operativa organisationen innebär stora möjligheter för bolaget. Jag ser stor potential i mobil outsourcing i Norden och ser fram emot att aktivt leda styrelsens arbete, säger Rune Rinnan.

- Efter en utmanande period, där man de senaste åren genomgått en väldigt omfattande omstrukturering, är det glädjande att kunna överlämna ett bolag med stark balans och ett underliggande positivt kassaflöde. Den nya ledningen som tillträtt har gjort ett bra arbete med att skapa en stark grund för värdeskapande de kommande åren, säger Erik Langaker.

Rinnan har erfarenhet från positioner som Managing Partner i TeleVenture Management och VD i Telenor Venture. Han är Siviløkonom från Handelshögskolan BI och har 25 års erfarenhet inom industriell och finansiell utveckling, ledarskap och omstruktureringar. Rinnan grundade TeleVenture (senare Telenor Venture). Han har tidigare haft ledande positioner inom ABB-koncernen, som medlem av koncernledningen i ABB Oil & Gas (1991-93) och ABB Signal (1989-91).

Rinnan äger RR Capital AS som äger TeleVenture Capital AS som igen äger 12 174 161 aktier i Mobyson AB.