onetwocom AB (publ) renodlar verksamheten: säljer logistikbolaget one2com AS till AxCom AB

onetwocom AB och AxCom AB har ingått avtal om försäljning av onetwocom:s helägda norska dotterbolag one2com AS. Köpeskillingen uppgår till 20 miljoner NOK. Köparen AxCom AB är ett helägt dotterbolag till Axel Johnson International AB.

– Försäljningen av one2com AS är i linje med vår strategi att koncentrera verksamheten till de två affärsområdena Business Solutions och Network Services. Genom avknoppningen av logistikbolaget one2com AS kommer vår riskexponering att minska. Dessutom öppnar försäljningen för mer riktade satsningar inom kärnområdena, säger Bent Brugård, VD och koncernchef onetwocom AB.

Business Solutions fick ett starkt genomslag på den svenska marknaden under 2006. Intäktstillväxten blev 69%, vilket resulterade i en total omsättning på 125,5 miljoner SEK. Rörelseresultatet uppgick till på 8,6 miljoner SEK. Affärsområdet beräknas kunna fortsätta växa under 2007.

Affärsområdet Network Services omfattar cirka 65 000 aktiva norske mobillabonnenter från den samlade kundportföljen i bolagen Talkmore, Telmore, Mobyson, Noextra samt Telenordic. Den kritiska massa som krävs för lönsamhet för verksamhetsområdet är nu inom räckhåll. Utvecklingen av mobil IP-telefoni inom dotterbolaget Mobyson Technology öppnar också nya möjligheter inom affärsområdet.

one2com AS har utvecklats positivt under 2006. Intäkterna uppgick till 308,7 miljoner SEK och rörelseresultatet blev 1,9 miljoner SEK. Marknaden för bolag som one2com AS är emellertid fragmenterad och präglas av stora volymer och små marginaler och hög risk. Ett bredare strukturgrepp är därför välkommet och i högsta grad aktuellt.

– one2com AS är ett mycket bra komplement till AxCom:s befintliga verksamhet. Som Sveriges ledande distributör av telekom produkter möjliggör köpet en nordisk satsning och breddning av vårt utbud av värdeadderande telekomtjänster. Vårt mål är att bli ledande distributör av telekomprodukter på den nordiska marknaden, säger Fred Ridderstad, VD AxCom AB.

Transaktionen är villkorad av godkännande av styrelsen i Axel Johanson International AB, bolagsstämman i onetwocom AB samt konkurrensmyndigheten i Norge.

Carnegie ASA har varit rådgivare i transaktionen.

För ytterligare information, vänlige kontakta:
Bent Brugård, VD och koncernchef, onetwocom AB (publ.).
Tel:+47 90 85 35 06, e-post: bent.brugard@online.no

Fred Ridderstad, VD och koncernchef, Axcom AB
Tel: +46 708 632 930, e-post: fred.ridderstad@axcom.com

Erik Langaker, Styrelseordförande, onetwocom AB (publ.).
Tel:+47 97 69 45 55, e-post: erik@langaker.com