Rättelse: Mobyson AB (publ.) säljer Link Messaging AB till ZapDance AS

Mobyson AB (publ.) och ZapDance AS har tecknat avtal om försäljning av Mobysons helägda dotterbolag Link Messaging AB. Avtalad köpeskilling är 12 MSEK i kontanter, inklusive vederlag för bolagets kassa på 5,7 MSEK. Köparen ZapDance AS är en ledande tjänsteleverantör av värdeadderande tjänster till såväl privat näringsliv som offentlig verksamhet i Norden.

– Avknoppningen av masskommunikationsbolaget Link Messaging är i linje med vår strategi att koncentrera koncernens verksamhet till några få starka kärnområden. För Mobysons del är det rätt tid att sälja nu, säger Bent Brugård, VD Mobyson AB.

Intäkterna i Link Messaging AB uppgick under 2006 till 16,4 MSEK och rörelseresultatet exklusive extraordinära intäkter blev -3 MSEK. Extraordinära intäkter vid avyttring av rörelsegren uppgick till 11,7 MSEK. Tjänsterna från bolag som Link Messaging AB ges störst potential i ett sammanhang där mobil marknadsföring och meddelandetjänster är en del av kärnverksamheten. Det är därför ett logiskt steg att sälja Link Messaging AB till ZapDance AS, som är ledande aktör inom segmentet.

– Link Messaging är ett mycket bra komplement till ZapDance:s befintliga verksamhet. Vi är Skandinaviens ledande tjänsteleverantör inom kritisk kommunikation via SMS, MMS, Minicall, fax och e-post. Köpet förstärker vår nordiska satsning och breddar vårt utbud av värdeadderande telekomtjänster, säger Henning Romero, VD ZapDance AS.