Att främja organdonation i Norden– Nuläge, utveckling och framtid

Report this content

Idag hålls ett seminarium på Hanaholmen, Esbo, för att diskutera hur vi kan främja organdonation i Norden, hur vi bäst kan öka den allmänna kännedomen om organdonationer och viket system som behövs för att bli bättre på organdonation. Under seminariet kommer nyckelpersoner ifrån Norden att dela erfarenheter och lärdomar kring organdonation i de nordiska länderna samt dryfta fortsatta steg. Ett motsvarande seminarium som samlar de centrala aktörerna från Norden har inte tidigare hållits.

Vad bör de olika nordiska länderna satsa på? Hur kan man göra satsningen inom organdonation till en framgång? Vilka lärdomar finns att hämta från de nordiska länderna?

Den statliga utredningen som nyligen genomförts i Sverige (överlämnades till Gabriel Wikström den 30:e september) kommer att presenteras tillsammans med liknande utredningar som nyligen gjorts i Finland (februari 2015) och Danmark (juli 2014). Man kommer även att få en redovisning för den lagändring som drivits igenom i Norge (April 2015). Vid seminariet dryftas även frågan om vad beslutsfattare, politiker, hälsovårdsexperter och patientorganisationer kan göra för att öka organdonation på ett sätt som allra bäst gagnar samhället.

Seminariet öppnas av familje- och omsorgsminister Juha Rehula från social- och hälsovårdsministeriet, Finland. För dagens keynote-anföranden svarar särskild utredare, medicine doktor Anders Milton, Sverige, medicinalråd Jaakko Yrjö-Koskinen, social- och hälsovårdsministeriet, Finland, styrelseordförande Gisle Nødtvedt, Stiftelsen Organdonasjon, Norge och enhetschef Søren Brostrøm, Sundhedsstyrelsen, Danmark.

Seminariet arrangeras av Kulturfonden för Sverige och Finland, social- och hälsovårdsministeriet, Finland, MOD – Mer organdonation, Sverige, Socialstyrelsen, Sverige och Hanaholmen – kulturcentrum för Sverige och Finland.

Seminariets program bifogas. Seminariets språk är engelska.