Betty Malmberg nomineras till ordförande för riksdagens utbildningsutskott

Report this content

Moderata riksdagsgruppens förtroenderåd har idag beslutat att nominera Betty Malmberg, riksdagsledamot (M) från Ödeshög i Östergötland, till ordförande i riksdagens utbildningsutskott under hösten 2013. Hon ersätter ordförande Tomas Tobé (M), som kommer att vara föräldraledig från riksdagen under hösten och därefter återgå i rollen som ordförande för utskottet.

- Jag är glad över att ha fått förtroendet att leda utskottet under hösten. Utbildning är den viktigaste investeringen vi kan göra för en bra framtid och alliansens fokus på kunskap är avgörande för att på sikt höja skolresultaten, säger Betty Malmberg i kommentar till utnämningen.

Betty Malmberg är ledamot av riksdagen och utbildningsutskottet sedan 2006 och har tidigare bland annat tjänstgjort i kultur-, trafik- samt miljö- och jordbruksutskotten. Betty Malmberg är 55 år, agronom och är anställd på Östgötatrafiken där hon har varit ansvarig för infrastruktur och miljöfrågor. Hon sitter i styrelsen för Svenska Unescorådet och i stiftelsen för Riksbankens Jubileumsfond. Hon har tidigare även varit ordförande i Sacos Studentråd.

Betty Malmberg föreslås tillträda som ordförande vid utbildningsutskottets första sammanträde för hösten, den 19 september 2013. Tomas Tobé kommer, vid sidan av sin föräldraledighet från riksdagen, att fortsätta delta i alliansens arbetsgrupp för utbildning inför valmanifestet 2014 och uttala sig som moderat talesperson i skolfrågor.

- Jag gratulerar Tomas Tobé till hans familjebildning och Betty Malmberg till en viktig nominering. Utbildningsfrågorna är centrala i riksdagsarbetet och med henne får utskottet en erfaren och kunnig ordförande under den aktuella perioden, säger Anna Kinberg Batra, gruppledare för moderaterna i riksdagen.

Kontaktuppgifter:

Betty Malmberg