Kommentar om Vänsterpartiets rättspolitik

Report this content

Idag i riksdagen pågår en budgetdebatt om rättsväsendet. Hur många kriminalvårdsplatser försvinner när S gör upp med V om rättspolitiken?

- När Vänsterpartiet i sin skuggbudget aviserar en neddragning av Kriminalvårdens budget med 120 miljoner kronor så motsvarar det t.ex. en nedläggning av anstalterna i Haparanda, Luleå, Umeå och Sundsvall. Detta skulle få stora konsekvenser för rättsväsendet i norra Sverige, säger Moderaternas gruppledare i riksdagens justitieutskott, Krister Hammarbergh från Luleå.

- En nedläggning innebär att mer än 85 arbetsplatser försvinner från Kriminalvården i norra Sverige och att viktiga verksamheter som t.ex. satsningen på unga frihetsberövade vid anstalten i Luleå läggs ned, fortsätter Hammarbergh.

- Socialdemokraterna måste samarbeta med Vänsterpartiet även om rättspolitiken ifall de ska ha förhoppningar om regeringsmakt efter nästa val. Ett sådant samarbete skulle betyda att Jonas Sjöstedt får en hand på ratten även i kampen mot brottsligheten och att Kriminalvården skulle se sina resurser och sina möjligheter att bedriva ett seriöst arbete minska kraftigt. Det finns all anledning att varna för en sådan utveckling, avslutar Hammarbergh.

Fakta: Vänsterpartiet föreslår i sin skuggbudget att minska anslaget till Kriminalvården med 120 miljoner kronor. En kriminalvårdsplats innebär en kostnad om cirka 764 000 kronor per år. Ett minskat anslag om 120 miljoner kronor innebär att ca 150 platser skulle behöva stängas.

Riksdagsledamot Krister Hammarbergh (M)

Gruppledare justitieutskottet