Michael Lundholm nominerad till ny vice ordförande för Riksbanksfullmäktige

Report this content

Den moderata riksdagsgruppen, med stöd av Centerpartiet, Folkpartiet och Kristdemokraterna, har nominerat Michael Lundholm till vice ordförande i Riksbanksfullmäktige. Lundholm är professor i nationalekonomi vid Stockholms Universitet och har under de senaste åren varit statssekreterare i finansdepartementet och vice guvernör för Sverige i Internationella valutafonden (IMF).

– Det är en styrka för oss att Michael Lundholm är beredd att bidra med sina kunskaper och erfarenheter till det viktiga arbetet i Riksbanksfullmäktige, säger Anna Kinberg Batra, Moderaternas gruppledare och finansutskottets vice ordförande.

– Riksbanken ska stå fri från både finans- och dagspolitiken och behöver därför en kunnig ledning i Riksbanksfullmäktige. Under de närmaste åren väntar flera viktiga frågor, som till exempel utvärdering och uppföljning av Riksbankens mål, fortsatt arbete med finansiell stabilitet och även dialog med och rekrytering till direktionen, avslutar Kinberg Batra.

Michael Lundholm är professor i nationalekonomi vid Stockholms Universitet och har under de senaste åren varit statssekreterare i finansdepartementet och vice guvernör för Sverige i Internationella valutafonden (IMF). Tidigare har han bland annat arbetat som politiskt sakkunnig och samordningsansvarig i statsrådsberedningen i regeringen Bildt.

– Jag är glad över förtroendet och ser fram emot att i den här rollen kunna bidra till att Riksbanken ska kunna nå sitt penningpolitiska mål så att vi även kommande år säkrar stabiliteten i ekonomin, tillväxten och jobben, säger Michael Lundholm.

Jesper Wigardt, pressekreterare

jesper.wigardt@moderat.se