Moderaterna sätter fokus på jobben i Almedalen

Under Nya Moderaternas dag i Almedalen, torsdagen den 3 juli, anordnar Nya Moderaterna en mängd seminarier i Almedalsparken. Fokus ligger på jobben och på hur vi kan fortsätta öka sysselsättningen. Vårt mål om 350 000 fler jobb till år 2020 innebär att över 5 miljoner människor ska ha ett jobb att gå till. Under Nya Moderaternas dag i Almedalen har ni möjlighet att lyssna på våra företrädare när de diskuterar och ger sin syn på relevanta och utmanande samhällsfrågor tillsammans med inbjudna paneldeltagare.

Våra seminarier äger rum klockan 08:30 - 17:00, torsdagen den 3 juli i Moderaternas tält i Almedalsparken. Anders Borgs ekonomiska seminarium äger rum på fredagen den 4 juli, klockan 10:30 – 12:00, på Wisby Strand.

Torsdag 3 juli

09:00 - 10:00 Studiero - vägen till högre kunskapsresultat

I den senaste PISA-mätningen skiljer svenska elever ut sig särskilt vad gäller attityden till utbildning. Elever i Sverige skolkar mer och är mindre tålmodiga med svårare uppgifter. Detta måste förändras. Ett första steg på vägen är att skapa mer studiero i klassrummen. Frukostmacka & kaffe från 08:30

Deltagare: Tomas Tobé, ordförande i riksdagens utbildningsutskott. Bo Jansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Moderator: Camilla Walterson Grönwall, riksdagsledamot (M), utbildningsutskottet.

10:00-11:00 Alla behövs – en samlad politik för fler jobb

Alliansregeringens mål är att fem miljoner människor ska vara i arbete i Sverige år 2020. För att uppnå detta mål måste vi utveckla fler vägar in till arbete, framförallt för dem som står längre ifrån arbetsmarknaden. Partisekreterare Kent Persson leder samtalet där företrädare från regeringen, Peritos Ungdomsrekrytering, Arbetsförmedlingen och Proffice samtalar om hur de arbetar för att på olika sätt underlätta olika människors väg från utanförskap till jobb och gemenskap.

Deltagare: Arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson. Mattias Buvari, marknadschef Arbetsförmedlingen Södra Götaland. Anki Elken, Public Affairs och Head of CSR på Proffice. Lars Lööf, VD Peritos.

Moderator: Kent Persson, partisekreterare.

11:00-12:00 Alla behövs – vägen till en jämställd arbetsmarknad.

Kvinnors ställning på arbetsmarknaden har stärkts sedan 2006 men fortfarande finns stora jämställdhetsutmaningar kvar. Det handlar om bland annat om deltidsarbetsstrukturer på kvinnodominerade arbetsplatser, brist på egenmakt för många kvinnor, en bristande arbetsmiljö, en könssegregerad arbetsmarknad och minskande men ändå oacceptabla löneskillnader. Vårt jobbmål om över 5 miljoner sysselsatta till år 2020 förutsätter fler jobbskapande reformer för kvinnor och att vi jobbar vidare med dessa utmaningar.

Deltagare: Hillevi Engström, moderaternas jämställdhetspolitiska talesperson. Johan Larsson, Vårdförbundets vice ordförande. Ingela Gardner Sundström, ordförande SKL:s förhandlingsdelegation. Sten Nordin, finansborgarråd Stockholm stad.

Moderator: Niklas Wykman, politiskt sakkunnig, finansdepartementet

13:00 Pressträff med statsminister Fredrik Reinfeldt

Plats: Restaurang Kalas, Skeppsbron 8, Visby hamn

OBS! Medtag presslegitimation

För mer information kontakta:

Pressekreterare Markus Friberg, 0702-61 30 84

Pressekreterare Daniel Valiollahi, 0722-25 45 47

13:00-14:00 Sverige ställer om – var växer jobben fram?

Sedan 2006 har sysselsättningen ökat i Sverige, trots global lågkonjunktur. Samtidigt ser vi hur omställningstrycket hårdnar på Sverige. För ett litet, exportberoende land som Sverige ställs då frågan hur och var ska jobben växa fram i framtiden och vilka krav ställs på politiken?

Deltagare: Anna Kinberg Batra, gruppledare och ordförande i riksdagens finansutskott, migrationsminister Tobias Billström, Pontus Braunerhjelm, professor. Mernosh Saatchi, entreprenör. Andreas Svenungsson, ansvarig för samhällsfrågor, Volvo Group Global.

Moderator: Niklas Wykman, politiskt sakkunnig, finansdepartementet.

14:00-15:00 Svart blir vitt – RUT, ROT och restaurangmomsens betydelse för jobben

Med rut- och rotavdragen och halverad restaurangmoms har jobben blivit fler och svarta jobb har blivit vita. Samtidigt har den svarta ekonomin trängts tillbaka. Vilka skulle effekterna bli om oppositionspartiernas krav på försämring eller avskaffande av reformerna blir verklighet?

Deltagare: Susanne Moffat, regionchef HomeMaid. Björn Hellman, VD Målaremästarna. Anna Lallerstedt, restaurangchef Eriks Restauranger. Erik Bengtzboe, ordförande Moderata Ungdomsförbundet.

Moderator: Henrik von Sydow, ordförande i riksdagens skatteutskott.

15:00-16:00 Alla behövs – ökat bostadsbyggande ger fler jobb

Allt fler människor flyttar till städerna. Det är i första hand jobben i städerna man vill åt, men de växande städerna ökar pressen på bostadsmarknaden. Utmaningen är central för Sveriges tillväxt. Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för fler bostäder?

Deltagare: Hans Lind, professor i fastighetsekonomi, KTH. Maria H Eriksson, miljöprojektledare, Timbro. Lars Jonson, vice VD Skanska Sverige.

Moderatorer: Oskar Öholm, Moderaternas bostadspolitiska talesperson och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

16:00 – 17:00 En utrikes- och försvarspolitik för framtiden

Den ryska aggressionen mot Ukraina och den säkerhetspolitiska förändring som detta innebär i vårt närområde har satt utrikes- och försvarspolitiken i ett nytt läge. Vilka är de stora utmaningarna för Sverige och Europa? Och hur vill våra främsta företrädare bemöta dem?

Deltagare: Utrikesminister Carl Bildt, försvarsminister Karin Enström och Cecilia Widegren, försvarsberedningens ordförande.

Moderator: Sofia Arkelsten, ordförande i riksdagens utrikesutskott.

19:00 Tal av Fredrik Reinfeldt, Almedalsparken

Fredag 4 juli

10:30 – 12:00 Vad krävs för en stark återhämtning och fler i arbete? Moderaternas ekonomiska seminarium.
Plats: Stora kongresshallen, Wisby Strand

Finansminister Anders Borg arrangerar seminarium kring hur vi säkrar en stabil återhämtning med fler i arbete. Deltar gör den danske centralbankschefen (nationalbanksdirektör) Per Callesen, som kommenterar Sverige utifrån Danmarks erfarenheter av finanskrisen, och Annika Winsth, chefekonom på Nordea.

Moderator: Anna Kinberg Batra (M), gruppledare och ordförande i riksdagens finansutskott.

Seminariet sänds på svt.se/forum

För mer information kontakta:

Pressekreterare Caroline Karlsson, 0727-44 23 30

Pressekreterare Evin Khaffaf, 0702-83 95 97

Moderaternas pressjour 0736 - 82 80 00

Anna Charlotta Johansson, presschef 0703 - 56 30 32

Anna Lööf, pressekreterare 0736 - 82 81 31

Jesper Wigardt, pressekreterare 0727 - 15 81 94

Henrik Sjöström, pressekreterare 0727 - 15 77 85

Bodil Sidén, pressekreterare 0703 - 41 26 04

Oscar Karlflo, pressekreterare 0736 - 96 85 35

Följ oss även i sociala medier för att få kontinuerliga uppdateringar om allt som händer runt Nya Moderaterna under Almedalsveckan! Vi finns på: