Ericsson R310 vann tuffaste testet hittills av "tåliga mobiltelefoner"

Report this content

Ericsson R310 vann tuffaste testet hittills av "tåliga mobiltelefoner" Tidningen Mobil har genomfört Sveriges tuffaste test av Mobiltelefoner. I takt med att tillverkarna segmenterar marknaden så har en ny nisch med extra tåliga telefoner vuxit fram, så kallade "rugged phones". Målgruppen är människor som tillbringar en stor del av sin fritid och eller arbetstid utomhus. Mobil packade väskan med tre "rugged phones" Ericsson R310, Nokia 6250 och Ericsson 250 Pro. Tre telefoner som ska klara väta, stötar och lite damm. Mobils test av tåliga telefoner genomfördes i Åre, (ett ställe där det finns gott om tuffa ställen att plåga en telefon). Här är några av ingredienserna som Mobil använde i sitt test. - en skoter - en personbil - en fjällbäck - en snödriva " Vi hade nämligen på förhand bestämt oss för, att nu skulle de här telefonerna få känna på krafter de aldrig hade utsatts för tidigare", säger Niclas Lidström chefredaktör på tidningen Mobil och fortsätter: "Utan att överdriva kan jag säga att, när vi testade telefonerna gjorde vi det ordentligt. Gissa om vi blev förvånade över hur mycket telefonerna faktiskt klarade. Att köra över en mobiltelefon med bil och skoter fungerade bra, dopp i fjällbäck var inte heller något problem". Att släpa telefonerna efter en personbil i 50 km/h blev inte heller nådastöten för dessa lurar. Bäst i test, eller tåligaste mobiltelefonen på marknaden blev Ericsson R310. Den klarade sig väl genom hela testet och här har Ericssons utvecklingsavdelning gjort ett mycket bra arbete. "Vi blev förvånade över hur mycket R310 klarade av", menar Niclas. Läs om hela testet i nya numret av Mobil som finns ute i handeln den 4:e januari. Vill ni ha ytterligare information? Ring chefredaktör Niclas Lidström, 08- 545 121 16, 070-185 21 16, email: niclas.lidstrom@mobil.nu www.mobil.se och wap.mobil.nu Modern Kommunikation Förlag AB ger ut tidningen Mobil i Sverige, Norge och Danmark. Mobil är en tidning fokuserat på mobil kommunikation. Mobil har i Sverige enligt Orvesto konsument en räckvidd på 78 000 läsare och enligt Orvesto näringsliv 42 000 läsare. Mobil Norge har enligt MMI 84 000 läsare. Detta gör Mobil till marknadsledande i Sverige och Norge. Mobil Danmark gav ut sitt första nummer i november 2000. Modern Kommunikation Förlag AB startades 1995. Förlaget ägs i dag till hälften av grundarna och hälften av Bonnier Tidskrifter AB. Mobil ingår i affärsområdet Bonnier Tidskrifter Business som ger ut Veckans Affärer, Resumé, Guru samt äger Bonniers del av Dagens Medicin. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/02/20010102BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/02/20010102BIT00510/bit0002.pdf