Europolitans GSM-nät är bäst i Sverige! SendToBitCent

Report this content

Europolitans GSM-nät är bäst i Sverige! Tidningen Mobil har nu genomfört Sveriges mest omfattande nättäckningstest. Sveriges, i särklass mest omfattande, test avslöjar hur pass bra mobiloperatörernas GSM-nät egentligen är. Det unika med det oberoende test som Tidningen Mobil genomfört är att det inte enbart mäter täckning utan också talkvalitet. Resultaten presenteras i sin helhet i Mobil nr 7/2000, som kommer ut den 11/7. Tidningen Mobils testare har kört sammanlagt 1200 mil genom Sveriges samtliga län. Totalt har vi mätt täckningen vid närmare 500 punkter. Förutom att testet är heltäckande geografiskt har också specifika mätningar gjorts vid publika platser, som travbanor, sjukhus, flygplatser, badplatser, järnvägsstationer och nöjes- och djurparker. Två saker har mätts vid varje punkt: 1. Täckning. Det vill säga om och hur länge ett samtal kunde kopplas upp. Vid varje mättpunkt ringde en dator upp Fröken Ur. Fem samtal ringdes från respektive operatör. Varje samtal varade i 90 sekunder (mättiden grundar sig på att 90 sekunder är standard när det gäller att kontrollera täckning i mobiltelenäten). 2. Talkvalitet. Det vill säga hur hög röstkvalitet samtalen har. Bara för att ett samtal kan kopplas upp betyder det inte att man utan problem kan höra vad samtalspartnern säger. Reultat: Täckningen visade sig faktiskt vara likvärdig de olika operatörerna (Comviq, Telia och Europolitan) emellan i större delen av Sverige. Telia hade dock utan tvekan bäst täckning i norra Norrland. I och med detta resultat kommer inte längre argument om täckning väga lika tungt när operatörerna vill locka kunder. Istället kommer talkvaliteten bli ett allt viktigare konkurrensmedel. Och när det gäller just talkvaliteten är resultatet mycket intressant. Telia visade sig, inte oväntat, vara bäst i norra Norrland. Detta på grund av att Telia på vissa ställen i norra Norrland är den enda operatören med täckning. Men i övriga Sverige hamnar Telia endast på andra plats. Vinnaren ¤öer hela Sverige är Europolitan. Europolitan är den operatör som visade sig ha bäst talkvalitet vid nästan samtliga mätpunkter. Till och med i den norrländska tätbebyggelsen var Europolitan långt bättre än Telia. Comviq är det operatör som, generellt sett, har sämst talkvalitet över hela Sverige. Den minsta operatören, Europolitan, vinner med andra ord kampen om Sveriges bästa nät. Mobil är en oberoende konsumenttidning som ges ut av Modern Kommunikation Förlag AB. Mobil är Sveriges största tidning när det gäller mobil kommunikation, enligt Sifos senaste Orvesto-undersökning. Hemsida: www.mobil.nu. För vidare information: Niclas Lidström Chefredaktör Tidningen Mobil Mobil 070 722 42 88 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000705BIT00460/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000705BIT00460/bit0002.pdf