Akta din iPhone – var femte mobiltelefon skadas varje år

För försäkringsbranschen är de smarta telefonerna ett vanligt ersättningsärende. Särskilt iPhones har varit skadedrabbade sedan den första modellen kom 2007, ofta på grund av att den känsliga glasskärmen går sönder. Nu kommer iPhone 5 och snart syns även den i olycksstatistiken.

Varje år drabbas var femte mobiltelefon av en skada. Det vanligaste är att man tappar telefonen i marken och på smartphones är det då framförallt displayen som spräcks. Det här visar statistik från försäkringsbolaget Moderna, som är marknadsledande på försäkringar för mobiler och hemelektronik.

– Nya smartphones med stora displayer är mycket känsligare än de äldre mobilmodellerna, säger Benito Guiance, chef för affärsområdet Special Lines på försäkringsbolaget Moderna. Många av våra kunder har haft mobilen i bröstfickan på kavajen, och då är det lätt att den glider ur om man böjer sig framåt. Fuktskador är också vanliga, det kan räcka med att man förvarat telefonen i en fuktig sportbag eller går ut i regnet för att telefonen skall sluta fungera.

När man ska reparera sin telefon är det viktigt att välja en auktoriserad reparatör.

– Det gäller att se upp när man väljer reparatör. Är telefonen försäkrad ska man naturligtvis kontakta sitt försäkringsbolag i första hand, och om man går direkt till en reparatör ska man välja en reparatör som är auktoriserad för märket, annars upphör garantin att gälla.

Informationen på telefonen innehåller känsliga uppgifter och är dessutom svår att ersätta.

– Att ha någon form av back-up på allt man lagrar i sin mobiltelefon är ett annat tips, bara att återskapa sina kontakter blir annars ett digert och tidsödande arbete, säger Benito Guiance.

Moderna Försäkringar är marknadsledande inom produktförsäkringar i Norden och har mer än två miljoner gällande försäkringar där mobiler utgör en betydande del. Försäkringarna säljs via bland annat via Elgigantens butiker, Webbhallen och Alina.

Så undviker du att telefonen skadas

1. Använd ett skydd runt telefonen så att telefonen klarar sig om du tappar den. Ett skal eller fodral kan hjälpa.
  2. Håll uppsikt över din telefon – särskilt Iphone är stöldbegärlig
  3. Lägg inte telefonen där det kan stänka vatten, till exempel handfatskanten och låt inte småbarn använda telefonen.
  4. Ha alltid mobilen låst med kod. Då kan du vara ganska säker på att inte känslig och personlig information som inloggningar, koder eller bilder hamnar i fel händer.
  5. Utsätt inte mobilen för starkt solljus. Då kan den överhettas och sluta att fungera.
  6. Ha inte mobilen i bakfickan, då kan den böjas och skadas. Det är också vanligt att man tappar telefonen ur bakfickan.
  7. Utsätt inte laddningskontakten för brytande rörelser, då kan kontakterna skadas.
  8. Var försiktig när du köper appar, det finns en risk att de innehåller trojaner eller annan skadlig kod. Installera bara appar från källor du litar på.
  9. Håll mobilen uppdaterad med tillverkarens egen mjukvara.

Benito Guiance, chef Special Lines där produktförsäkring ingår

Tel: +46 70 467 65 69, E-post: benito.guiance@modernaforsakringar.se

Maria Dahllöf Tullberg, marknads- och kommunikationschef Moderna
Tel: +46 73 626 88 86, E-post: maria.dahllof@modernaforsakringar.se