Moderna Försäkringar utmanar finansbranschen tillsammans med ICA banken

Moderna Försäkringar växlar nu upp samarbetet och förnyar avtalet med ICA banken, som innebär att ICA bankens 3,6 miljoner kunder erbjuds skräddarsydda försäkringar.

Sedan 2008 har Moderna och ICA banken samarbetat om försäkring. Försäljningen har överträffat förväntningarna och idag är 23 000 ICA-kunder försäkrade hos Moderna. Nu förnyas avtalet ytterligare en treårsperiod och samarbetet fördjupas. Det handlar om boende- och motorförsäkringar som är anpassade speciellt för ICA bankens kunder. Exempelvis får kunderna helt utan självrisk ersättning för mat för ett värde upp till 5000 kronor om kylen eller frysen skulle gå sönder.

− Kombinationen ICA banken och Moderna är stark, vi är bägge utmanare i finanssektorn som vill erbjuda kunderna något extra. Vi ser båda hur viktigt det är att man förstår och kan anpassa sig till den moderna kundens behov och förväntningar. Tillsammans kan vi ge de stora aktörerna i branschen en ordentlig match. Potentialen är stor, säger Per Fornander, VD för Moderna Försäkringar.

ICA bankens kunder tecknar försäkringarna via ICAs befintliga försäljningskanaler. Kunderna har varit mycket positiva till försäkringserbjudandet och ser det som en naturlig del av erbjudandet från sin bank.

− Vi är mycket glada över att fortsätta samarbetet med Moderna, det är naturligt att prata bank och försäkring i samma kundmöte och som bank idag behöver man kunna erbjuda helheten för att lyckas i konkurrensen, säger ICA bankens privatmarknadschef, Bo Lagergren.

Moderna Försäkringar är idag den femte största aktören på sakförsäkringsmarknaden som domineras av fyra stora bolag som tillsammans kontrollerar över 80 procent av marknaden.

För ytterligare information, kontakta:

Maria Dahllöf Tullberg, marknads- och kommunikationschef Moderna
E-post: maria.dahllof@modernaforsakringar.se

Fakta om ICA Bankens och Modernas försäkringserbjudande

Samarbetet mellan ICA banken och Moderna inleddes år 2008 och omfattar boende- och motorförsäkringar (hem, villahem, studenthem, personbil/lätt lastbil, släpvagn, husvagn). Försäkringarna säljs via ICA bankens kundservice i Borås, ICA bankens webbsida samt via telemarketing som utförs av försäkringsförmedlaren AON och Moderna Försäkringar. Försäkringarna innehåller ett antal fördelar anpassade efter ICA bankens kunders behov, bl a erbjuds kunderna en heltäckande villaförsäkring där allrisk och sanering för byggnaden ingår i grundskyddet. Även studenter erbjuds en skräddarsydd försäkringslösning med låga självrisker.

Om Moderna

Moderna är en nytänkande utmanare på den svenska försäkringsmarknaden som erbjuder sakförsäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna är en del av Tryg som är en av Nordens största försäkringskoncerner. I Moderna ingår även varumärkena Atlantica, Netviq, Bilsport & MC och Moderna Trygghetsförsäkringar. Läs mer på www.modernaforsakringar.se

Om ICA banken

ICA banken erbjuder ett komplett utbud av banktjänster för privatpersoner, delvis med hjälp av samarbetspartners. Bra ränta, tydliga villkor och låga avgifter karakteriserar erbjudandet. Bland tjänsterna ingår lönekonto, bankkort, blancolån, bolån och försäkringar. Banken har cirka 3,6 miljoner kunder i kundbasen varav drygt 460 000 utnyttjar banktjänsterna. Cirka 360 000 kunder är innehavare av något av ICA bankens bankkort. Läs mer på www.icabanken.se