Vanligare byta försäkringsbolag än gym visar undersökning

Stockholm 2010-06-16

Moderna Försäkringar har gjort en undersökning* kring svenskars förändringsbenägenhet och sakförsäkringar. Undersökningen visar att det är vanligare att byta försäkringsbolag än morgontidning, gym eller medlemskap i livsmedelskedjor. 7 procent uppger att de troligen kommer att byta försäkringsbolag, bank eller tandläkare inom närmsta året. Men bara 5 procent säger att de kommer byta gym, 6 procent morgontidning och endast 3 procent uppger att de förmodligen kommer byta ut sitt medlemskap i livsmedelskedjan.

Moderna Försäkringars undersökning visar också att drygt halva befolkningen är aktiva och byter sakförsäkring oftare än var femte år. Samtidigt är den andra halvan av befolkningen betydligt mer passiv. 21 procent av svenskarna uppger att de aldrig har bytt försäkringsbolag och 25 procent säger att det var mer än fem år sedan sist.

-    Det finns två grupper av svenskar när det kommer till sakförsäkringar, dels de som löpande ser över och byter försäkring och dels de som aldrig byter utan ligger kvar med samma försäkringslösning år efter år. Vinnarna är de aktiva. Vårt försäkringsbehov förändras över tid när vår livssituation utvecklas, och det är viktigt att se över sina försäkringar då och då för att säkerställa att man har ett optimalt skydd till rätt kostnad, säger Andreas Önstorp, privatmarknadschef på Moderna Försäkringar.

Av de svenskar som bytt försäkring under den senaste femårsperioden menar cirka tredjedel att orsaken var att de sökte ett billigare alternativ. En knapp fjärdedel säger att de har bytt sakförsäkring för att de har bytt bostad, köpt bil eller gjort en annan förändring och nästan lika många uppger att orsaken till bytet är att de regelbundet ser över sina försäkringar. När den gruppen av svenskar som aldrig bytt försäkring får svara på vad som är avgörande om de skulle byta försäkring rankas försäkringens innehåll och villkor högst, tätt följt av priset. Betydligt mindre viktigt är att försäkringen kommit väl ut i jämförelser i media eller att släkt och vänner rekommenderar försäkringen.

-    Det är viktigt att inte stirra sig blind på priserna när man skaffar en försäkring utan att man även kontrollerar att försäkringen faktiskt ger det skydd man behöver, säger Andreas Önstorp på Moderna Försäkringar.

Benägenheten att byta leverantör av de vanligaste tjänsterna skiljer sig åt. 7 procent uppger att de troligen kommer att byta försäkringsbolag, bank eller tandläkare inom närmsta året. Betydligt vanligare är det att byta bilmärke: 15 procent säger att det är mycket eller ganska troligt att de byter bilmärke, samma siffra är för frisören 14 procent, bredbandsleverantören 13 procent, och 11 procent säger att det är troligt att de kommer byta mobiltelefonabonnemang inom det närmsta året.

* Undersökningen är genomförd av TNS Sifo med hjälp av webbenkäter till en slumpmässigt rekryterad internpanel bestående av boende i Sverige, mellan 16-79 år. Sammanlagt genomfördes 1092 intervjuer i slutet av april 2010.

Andreas Önstorp, privatmarknadschef Moderna Försäkringar
E-post: andreas.onstorp@modernaforsakringar.se

Maria Dahllöf, kommunikationsansvarig Moderna Försäkringar
E-post: maria.dahllof@modernaforsakringar.se