Moderskeppet utbildar Sverige i AI – fortsätter satsa på gratiswebbinar

Report this content

Fler än 10 000 svenskar har introducerats till AI genom Moderskeppet. Nu är vinterns succékoncept med gratiswebbinar tillbaka – i ny skrud på sex olika teman.
   – I dag är den perfekta dagen att börja med AI, säger Josefina Sahlin, vd på Moderskeppet.

ChatGPT, Firefly, Midjourney, Microsoft Copilot… AI-verktygen blir allt fler och skarpare. Utvecklingen sker i en rasande fart. Och än är det inte för sent att hoppa på tåget. Därför satsar Moderskeppet på att introducera och fördjupa sina medlemmars kunskaper inom AI.
   I vintras hölls 15 gratiswebbinar inför fler än 10 000 personer, såväl medlemmar som andra intresserade. Nu fortsätter företaget på inslagen väg.
   – Vi förstod att intresset skulle vara stort. Men det överträffade våra förväntningar med råge. Bara sedan i vintras har det lanserats nya uppdateringar och tjänster, vilket ger oss ytterligare anledningar att sprida kunskap, säger Josefina Sahlin.

Webbinar för alla

Moderskeppet har Sveriges största utbud av onlinekurser. Medlemmarna arbetar bland annat som kommunikatörer, marknadsförare och administratörer.
   Men vårens webbinar vänder sig inte bara till medlemmar. Vem som helst kan anmäla sig.
   – Våra medlemmar är nyfikna och tar sin kompetensutveckling på allvar. Som utbildare inom program, appar, foto och video ser vi det som vår plikt att även sprida kunskap inom AI. Med gratiswebbinar får vi dessutom chansen att lära ut till fler, säger Josefina, som själv håller i webbinaret “AI i ditt team: så börjar ni”.
   – Det vänder sig till ledare där jag ger smarta tips för att väcka AI-nyfikenheten hos medarbetare. Men jag vill också slå ett extra slag för webbinaren “Kom i gång med Microsoft Copilot” och “ChatGPT för nybörjare”.

"AI-åldern har bara börjat"

Totalt har Moderskeppets medlemmar tillgång till 500 onlinekurser, pedagogiskt utformade med kapitel och avsnitt. Sedan sensommaren 2023 har flera AI-kurser lagts till och de placerade sig snabbt som några av de mest populära kurserna.
   – AI-åldern har bara börjat. Startar du i dag kommer du att ligga steget före många andra. Du riskerar förmodligen inte att bli ersatt av en AI i din yrkesroll, däremot av någon som är duktigare på att hantera och arbeta med AI, säger Josefina.

Vill du gå på Moderskeppets AI-webbinar?
Då anmäler du dig på moderskeppet.se/webbinar. Där hittar du hela programmet och väljer vilket eller vilka som du vill delta i. Samtliga webbinar hålls på lunchtid och är 30 minuter långa. I efterhand får du tillgång till en lathund med uppkomna frågor och svar samt en inspelad version av webbinariet.

Moderskeppets webbinarprogram våren 2024

ChatGPT för nybörjare 3 april  18 april  3 maj  16 maj
Skapa dina bilder ur tomma intet 4 april 10 april
AI i ditt team: så börjar ni 12 april 24 april
Tillgänglighetsdirektivet 17 april 8 maj
Prompta bättre bilder 25 april 7 maj
Kom i gång med Microsoft Copilot 2 maj 15 maj

Josefina Sahlin
Vd, Moderskeppet
josefina@moderskeppet.se

Har du svårt att nå Josefina, kontakta:
Johan Fransson
Presskontakt, Moderskeppet
johan.fransson@moderskeppet.se

Genom Moderskeppet lär du dig jobbets program – i din takt. Våra 20 000 medlemmar har tillgång till 500 onlinekurser om viktiga program, appar och verktyg som används på en modern arbetsplats. Det är kurser om AI, design, layout, sociala medier, Microsoft 365, foto, video, digitala verktyg, pedagogik, planering och produktion. Allt är pedagogiskt utformat för att du när som helst ska kunna repetera avsnitt eller hela kapitel när du behöver. Moderskeppet (Pixondu AB) har sitt säte i Jönköping och grundades år 2005.

Taggar:

Citat

Josefina Sahlin, vd på Moderskeppet, om intresset för gratiswebbinaren.