Ny VD och koncernchef i MoDo Per Ericson, f n VD i Sandvik Steel

Ny VD och koncernchef i MoDo Per Ericson, f n VD i Sandvik Steel Styrelsen i Mo och Domsjö AB har till ny verkställande direktör och koncernchef utsett direktör Per Ericson. Per Ericson, 53 år, är bergsingenjör samt fil kand och sedan 25 år verksam inom stål- och verkstadskoncernen Sandvik. Sedan 1997 är Per Ericson verkställande direktör för Sandvik Steel, som 1998 omsatte cirka tio miljarder kronor och har cirka 7 000 anställda. Per Ericson efterträder nuvarande MoDo-chefen Bengt Pettersson, som i juni i år aviserade sin avsikt att gå i pension. Bengt Pettersson kommer dock att föreslås för omval som styrelseledamot i MoDo. Per Ericson beräknas tillträda sin befattning vid MoDos ordinarie bolagsstämma den 23 mars 2000. Styrelsens ordförande, direktör Fredrik Lundberg, säger: - Per Ericson har en gedigen industriell och internationell erfarenhet som blir värdefull för MoDo. Många frågor är snarlika inom stål- och skogsindustrin, varför styrelsen inte bedömer branschbytet som svårt. Tvärtom kan detta tillföra nya tankar och impulser till MoDos verksamhet. Vi är mycket glada över att ha kunnat engagera Per Ericson som verkställande direktör och koncernchef. - Eventuella frågor ställes till MoDos styrelseordförande Fredrik Lundberg på telefon 08/463 06 00. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/15/19991015BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/15/19991015BIT00090/bit0002.pdf